مصاحبه با سیروس باغبان | سازنده بازی تاپ اسپید

امروز مصاحبه ای با سیروس باغبان، سازنده بازی تاپ اسپید تدارک دیده ایم. در رابطه با چالش های بازی سازی در ایران و تجربیات وی گفتگو کردیم.
0

گفتگو اختصاصی سایت پلی مگ با سازنده بازی تاپ اسپید

یکی از بازی های داغ این روز های مارکت های ایرانی (کافه بازار و مایکت) تاپ اسپید است که در مدت زمان بسیار کوتاه توانست با نظر مثبت موبایل گیمر های ایرانی روبرو شود و درحال حاضر تعداد دانلود فعال بسیار بالایی را توانسته از آن خود کند. فارغ از اینها به دلیل درخشش این بازی و محبوب شدن بین گیمر های ایرانی، امروز به سراغ سیروس باغبان، سازنده این بازی رفته ایم تا در رابطه با چالش های بازی سازی در ایران و اهداف و پروژه هایی که در آینده قصد انجام آنها را دارد صحبت کنیم.

اگر علاقمند به بازی تاپ اسپید و یا حتی تبدیل شدن به یک بازی ساز هستید، این گفتگو مخصوص شما می باشد، لطفا آن را از دست ندهید و تا انتها همراه سایت پلی مگ باشید 🙂

مصاحبه اختصاصی پلی مگ با سیروس باغبان (بازی ساز)

بروزرسانی جدید بازی تاپ اسپید ...
بروزرسانی جدید بازی تاپ اسپید …

1- سلام عرض میکنم خدمت شما ، لطفا یک بیوگرافی کوتاه از خودتون بگید و عوامل سازنده بازی تاپ اسپید رو به همراه وظایفشون معرفی کنید

سلامی گرم خدمت شما و کاربران عزیز سایت پلی مگ که این مصاحبه رو میخونن ، خیلی ممنون بابت انتخاب بنده برای مصاحبه . سیروس باغبان هستم ساکن استان بوشهر متولد اسفند 1375 بیش از 8 سال هست که در زمینه برنامه نویسی موبایل ، وب و توسعه نرم افزار فعالیت میکنم و تا حدودی هم با الکترونیک و سخت افزار آشنایی دارم. متاسفانه یا حالا بگم خوشبختانه بازی تاپ اسپید توسط یک نفر که خود من هستم ساخته شده و عوامل دیگه ای برای ساخت نداره.

2- چطور وارد صنعت بازی سازی شدین؟ خودتون هم گیمر بودین؟

اگه بخوام کامل و مفصل توضیح بدم فکر کنم تقریبا اندازه صفحات شاهنامه بشه 😅 ولی خلاصه بگم ؛ از وقتی دیدم بازی های موبایلی دارن زود رشد میکنن توی مارکت های ایرانی و استقبال خوبی ازشون میشه منم به این فکر افتادم چرا بازی سازی رو شروع نکنم به علاوه همیشه علاقه داشتم بازی سازی رو تجربه کنم برای همین بود که از 4 سال پیش در کنار انجام پروژه های دیگه وارد صنعت بازی سازی شدم. گیمر که چه عرض کنم ، حقیقتش به بازی کردن علاقه دارم ولی نه آنچنانی پس یه گیمر خودمو نمیدونم . اینم یه حرفه هست که من واردش نشدم تا به الان . بازیهایی هم که خیلی بهشون علاقه دارم سری رزیدنت اویل هست که گهگاهی وقت آزاد داشته باشم بازی میکنم.

3- بازی دیگه ای هم غیر از تاپ اسپید ساختید و یا تجربه ای قبل از این بازی داشتید؟

بیشتر تجربه و عمده فعالیتم خلاصه میشه توی برنامه نویسی با زبان هایی مثل php , html , java , sql , js و #C البته زبان های اسمبلی هم کار کردم برای افزودن تجربه. من بیشتر خودمو یه برنامه نویس میدونم تا یه طراح بازی ! قبل از اینکه تاپ اسپید رو بسازم مدیرعامل یه استودیو کوچیک بودم و تجربه کار تیمی برای ساخت چندین پروژه بازی رو داشتم ، از اونجایی که این استودیو تازه تاسیس بود و هنوز محبوبیتی به اون صورت نداشت برای درآمد خوب ، بخاطر انتشار نسخه های غیرمجاز (هک) بازی های استودیو توسط یک سری افراد سودجو در سطح اینترنت ضرر مالی بزرگی به من وارد شد. توی اون برهه از زمان قادر به ادامه فعالیت استودیو و تامین هزینه ها نبودم برای همین به کلی منحل شد و تصمیم به مستقل کار کردن گرفتم. حداقل الان میدونم اگه این چرخه ادامه پیدا کنه کسی که ضرر میکنه تنها منم نه اعضای تیمم که هر کدوم خرج زندگی دارن.

4- به نظرتون تاثیر تحصیلات آکادمیک مرتبط با بازی سازی چقدر میتونه توی موفق شدن در این امر موثر باشه؟

آیا خودتون تحصیلات آکادمیک مرتبط دارین؟ والا تحصیلات که چه عرض کنم ، خودم به اون صورت تحصیلاتی ندارم و چیزایی که یاد گرفتم همشون حاصل تحقیق های زیاد از اینترنت و آزمون و خطا بوده. به نظر من تحصیلات مرتبط با بازی سازی خیلی بهتر میتونه فرد رو اماده کنه و خیلی جلو میفته ، اگه خود فرد بخواد این پروسه یادگیری رو طی کنه ممکنه چندین ماه و یا حتی سال طول بکشه ، به نظرم مثل یاد گیری حروف الفبا توی دوره دبستان میمونه که از اول یادش بگیری بهتر میتونی باهاش جمله بسازی ! بازی سازی هم همین طوره اگه فرد شناخت کافی از ابزارش داشته باشه بهتر میتونه توی این مسیر قدم برداره.

5- تاحالا حرفی و یا انتقادی باعث دلسردی شما شده؟

قطعا نه ، من خوشبختانه ادم بسیار بسیار خونسرد و با حوصله ایم . همیشه انتقاد هایی که سازنده هست و میتونه توی فرایند بهتر کردن بازی کمک کنه رو یاداشت میکنم و از بابت ارسالش خوشحال هم میشم ، خدا رو شکر تا به اینجای کار %90 از بازی تاپ اسپید راضی بودن و مشتاق اپدیت های بعدی هستن . منم تا جایی که میتونم و در توانم هست بازی رو طبق میل کاربرانم اماده میکنم.

6- از درآمد بازی تاپ اسپید راضی هستین؟

خدا رو شکر خیلی راضیم و به اندازه ای در میارم که بتونم در آینده ای نزدیک دوباره یه استودیو درست حسابی راه بندازم و زندگی شخصیم رو بچرخونم.

7- بازی ای بوده که ازش الهام بگیرید و یا توی ساخت تونسته باشه بهتون کمک کنه؟

بله گیم پلی بازی های زیادی توی یوتیوب و سطح اینترنت روزانه جستجو میکنم و از هر کدوم یه سری ایده ها میگیرم برای ادامه ساخت ، البته بخش زیادی از ایده ها کاربرای بازی برام میفرستن و توی اپدیت ها استفاده میکنم . راستش رو بخواید علاقه ای به ایجاد سبک جدید رانندگی ندارم و دلم میخواد تاپ اسپید مثل اکثر بازیهای شبیه سازی دیگه ، یه روال رو طی کنه.

8- میشه بپرسم مشکلات و یا چالش هایی هم توی ساخت بازی داشتید؟

خود بازی سازی توی ایران یعنی چالش ! ماها و کسانی که توی حوزه های مرتبط با این صنعت فعالیت میکنن متاسفانه از تحریم ها و فیلترینگ گسترده گلایه دارن. همیشه وقتی به مشکلات اینچنینی میخورم با خودم میگم ” ادم توی محدودیت ها ستاره میشه ” ، با ذکر همین جمله فعلا خودمو نگه میدارم تا انشالله فرجی بشه و ما از این مصیبت سیاه تحریم و فیلتر برای همیشه خارج بشیم. اگه بخواید به صورت مستقل بازی بسازید خب مسلما مشکلاتتون خیلی بیشتر میشه چون تمام کارها از جمله طراحی ، برنامه نویسی ، پشتیبانی از محصولات و … باید تکی انجام بدید و این خودش یه بار سنگینی هست. به علاوه برای اینکه بتونید سریعتر پروژه رو تکمیل کنید باید به صورت 13 ساعت در هر روز هفته مشغول به کار باشید که همراهش مشکلات زیادی از نظر جسمی به ادم وارد میشه. برنامه نویسی ذهن باز میخواد و اعصاب فولادین!

9- به بازی خودتون از 100 چند میدید؟ و چرا؟

علاقه ای ندارم بازی خودمو تمجید کنم پس نمره ای نمیتونم بدم ، هنوز برای بهتر شدن خیلی خیلی کار داره ! بلکه باید کاربرام این کارو انجام بدن تا بتونم اونطوری که باید بازی رو بسازم.

10- موردی یا نکته ای هست که دوست داشته باشید بگید؟

فقط اینکه اگه به چیزی علاقه مند هستید حتما اون رو دنبال کنید و به هیچ وجه ازش دست نکشید چون ادم وقتی موفق میشه که علایقش رو دنبال کنه. اگه به چیزی علاقه ندارید و صرفا بخاطر درامدش واردش میشید اینو بدونید که از زندگی هیچ لذتی نمیبرید ! لذت بردن توی زندگی فقط با دنبال کردن علایق و خواسته های خود ادم میسر میشه.

11- نقش بنیاد ملی بازی های رایانه ای رو در صنعت گیم ایران چطور می‌بینید؟

راستیتش من زیاد فعالیتی و نقشی جز چندتا انگشت شمار از بنیاد ملی بازی های رایانه ای ندیدم،فعالیت که میگم از نظر بازتاب و معرفی بازیهای ایرانی هست. به نظرم اگه این بنیاد بتونه به بازی سازهای مستقل که واقعا کارشون خوبه و قدرت اینو دارن بازیشون در سطح جهانی نشون داده بشه ، بهایی پرداخت کنن خیلی خوب میشه و یه حمایت جانانست ، هر چند میدونم که این کار شدنی نیست ولی از خدامه یه جایی مثل بانک برای مستقلین بازی ساز باشه بتونن ازش خدماتی بگیرن که خرج پیشرفت پروژشون بشه.

12- آیا شما حرف برخی از استودیو های بازی سازی که معتقدند کافه بازار مافیای این حوزه هست رو تایید میکنید؟ آیا این پلتفرم، حقوق بازی سازان رو رعایت میکنه؟

متاسفانه توی ایران هر تجارتی چه بزرگ و چه کوچیک مافیایی واسه خودش داره و صنعت بازی سازی هم از این نظر مستثنی نیست ، من به شخصه دیدگاه خوبی نسبت به عملکرد کافه بازار ندارم . مارکت کافه بازار همیشه دنبال انحصار بوده و هست ، اگه یه سرچ توی گوگل با عنوان “کافه بازار انحصار” داشته باشید متوجه صحبت های من میشید. معذرت میخوام ولی بیشتر از این نمیتونم به سوالتون پاسخ بدم.

13- مایکت یا کافه بازار؟ چرا؟

از نظر من توی این مورد نمیشه یکی رو بهتر از اون یکی دونست . چون هر کدوم یه سری قوانین خاص خودشون رو دارن ، اگه از لحاظ پاسخگویی و پشتیبانی بخواید ، میتونم بگم کافه بازار و اگه از لحاظ پروموت شدن بخواید ، میتونم بگم مایکت نسبت به کافه بازار شرایط ساده تری برای دیده شدن و نصب اپ داره. البته این نظر شخصی منه که تجربه کردم و ممکنه برای کسی دیگه متفاوت باشه.

14- برنامه ای جهت بین المللی شدن دارید؟ اصلا در خودتون پتانسیلی جهت رقابت بین المللی می‌بینید؟

به تازگی به کمک یکی از دوستان خارج از کشور حساب دولوپری گوگل پلی ایجاد کردیم و قصد انتشار تاپ اسپید در اون رو دارم. اینکه الان بخوام بگم پتانسیل رقابت رو دارم به طور جدی میگم که نه ! برای رقابت نیاز به ایده پردازی قوی و عملکرد خوب هست که متاسفانه چون من مستقل کار میکنم نمیتونم به اون صورت که باید روی رقابت تمرکز کنم،شاید اگه کسی دیگه باشه بتونه ولی من در حال حاضر پتانسیل رقابت رو ندارم. انشالله یه روزی با انجام پروژه ای دیگه که درخور بین المللی باشه این کار رو انجام میدم!

15- خیلی از بازی سازان و فعالین حوزه معتقدند درحال حاضر ما چیزی به اسم صنعت گیم نداریم؛ چقدر با این موافقید و فکر میکنید توی مسیر درستی قرار داریم؟

اگر خیر، مقصر اصلی چه کسانی هستند؟ اینکه بگیم در حال حاضر چیزی به اسم صنعت گیم نداریم واقعا منصفانه نیست ! هستن شرکت های ایرانی که با تولید بازی های با کیفیت و در سطح بین الملل پرچم دار این صنعت توی ایران بودن. کمبود های زیادی داریم و قبول دارم ولی اینکه بگیم چیزی به این اسم نیست اشتباست،اکثر مشکلات و دلیل پیشرفت نکردن این صنعت توی ایران بخاطر تحریم ها و شرایط از این قبیل هست وگرنه ما ایرانی ها هم حرفای زیادی برای گفتن توی این صنعت داریم!

16- درحال حاضر به فکر توسعه و بروزرسانی تاپ اسپید هستید یا قصدی برای انجام پروژه های بزرگ تر و جاه طلبانه تر دارید؟

خدارو شکر با توجه به استقبال زیاد کاربران از تاپ اسپید ، بازی هم به صورت مکرر در حال بروزرسانی هست و مدام به فیچر های اون اضافه میشه. فعلا قصدی برای انجام پروژه دیگه ندارم و میخوام تمرکزم روی بهبود تاپ اسپید باشه. شاید بعدها پروژه ای برای رقابت در سطح بین الملل استارت زدم که در پاسخ به سوالات بالایی هم اشاره کردم.

17- آیا بازی سازی رو میشه به عنوان یک شغل پذیرفت؟

از لحاظ امنیت شغلی و موضوعات مرتبط با اون چرا که نه ! اتفاقا در حال حاضر توی دوره ای هستیم که شدیدا میشه به عنوان یه شغل دوم و یا ثابت بهش نگاه کرد . شاید اگه چند سال پیش این حرف رو میزدی همه به تمسخر نگاهت میکردن و میگفتن کی با بازی سازی پولدار میشه اما خوشبختانه الان توی دوره مدرنی زندگی میکنیم و هستن شرکت های بزرگی که استخدامی برای این کار میگیرن. شاید این فرهنگ هنوز توی ایران برای عام به اون صورت جا نیفتاده باشه که بازی سازی هم شغل محسوب میشه ولی این صنعت توی کشور های خارجی خیلی وقته به عنوان شغل شناخته شده. از لحاظ امنیت شغلی هم خب هر کاری یه سری مزایا و معایب خاص خودشو داره ، اگه استخدامی یه شرکت باشید این دغدغه امنیت ، بیمه شدن و … به سادگی قابل حل شدنه ، ولی اگه بازی ساز مستقل باشی باید با توجه به درآمد این چیزا رو برای آینده ات تضمین کنی.

18- اگر به عقب برمی گشتید، باز هم تبدیل شدن به یک بازی ساز رو انتخاب می کردید؟ چرا؟

اگه به عقب برگشتن منظورتون در حد 10 سال پیش باشه ، بله باز هم بازیساز میشدم و تازه خیلی هم خوشحال میشدم که زودتر شروع کردم ! اگه به عقب برگشتن منظورتون در حد برگشتن به دوره ای باشه که هنوز علاقه ای از این نظر توی من به وجود نیومده باشه اون دیگه قضیه اش فرق میکنه و باید دید تقدیر چی برات رقم میزنه ! صرفا وارد شدن من به حوزه بازی سازی علاقه بوده و بس ، این علاقه چیزی نیست که بشه به عقب برگردوند و یا قیدش رو زد چیزی هست که ادم برای به دست اوردنش مدام در حال تلاشه.

 

چطور می توانم از سیروس باغبان و بازی تاپ اسپید حمایت کنم؟

اولا هر بازی سازی از اینکه آمار و ارقام بازی اش افزایش پیدا کند خیلی خوشحال می شود و شما می توانید برای حمایت از سیروس باغبان عزیز، سازنده زحمتکش بازی ایرانی تاپ اسپید، بازی وی را دانلود کرده و با دادن نظر 5 ستاره (در صورت رضایت از عملکرد بازی) از این بازی ساز حمایت کنید، همچنین در ادامه لینک دانلود بازی ها قرار گرفته است.

دانلود بازی تاپ اسپید از کافه بازار
دانلود بازی تاپ اسپید از کافه بازار
دانلود بازی تاپ اسپید از مایکت
دانلود بازی تاپ اسپید از مایکت

 

عضویت در کانال تلگرام بازی تاپ اسپید

پیج اینستاگرام بازی تاپ اسپید

 

 

مصاحبه با بازی سازان ایرانی را از سایت پلی مگ دنبال کنید:

نظر شما نسبت به مصاحبه اختصاصی با سیروس باغبان و علی الخصوص تاپ اسپید چیست؟
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: پلی مگ

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود