مصاحبه با استودیو هایآپ سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم ؛ از فروش امتیاز چپولی تا …

مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم را به هیچ وجه از دست ندهید

امروز شما را به مصاحبه با هایآپ استودیو دعوت می کنم. با آنها درباره مشکلات صنعت بازی سازی داخلی و ... صحبت کردیم. مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم
75

مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم

مصاحبه با مصاحبه با استودیو هایآپ: برای چند ثانیه با این فکر کنید که یک بازی موفق ساخته اید که با استقبال خیلی خوب کاربران مواجه شده است و بیش از 50,000 نصب فعال دارد، اما درآمدی از آن نداشته باشید و از شما حمایت نکنند، چه حسی به شما دست می دهد؟ آیا از ساختن بازی ناامید خواهید شد؟ در مصاحبه با بازی سازان امروز به سراغ آقای مهدی آسیابی، مدیر استودیو بازی سازی هایآپ (Hiup) رفتیم و با ایشان گفت و گویی جذابی را ترتیب داده ایم، در این گفت و گو به مواردی همچون مشکلات بازی سازان ایرانی و علی الخصوص فروش امتیاز بازی چپولی (یکی از آثار استودیو هایآپ) اشاره کردیم. شما را به مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم دعوت می کنم.

متن مصاحبه با آقای مهدی آسیابی

سلام خدمت شما آقای آسیابی

سلام وقت بخیر

کمی از اولین بار که وارد عرصه به بازی سازی شدید بگید و دلیل علاقتون به این حرفه چیه و چطور شما رو جذب خودش کرد؟

اولین بار اوایل دهه 80 بود. اون موقع موتور بازی FPS Creator از محبوبیت بالایی برخوردار بود. ما هم به
دلیل علاقمون به صنعت بازی، به سمتش گرایش پیدا کردیم. بازی هایی ساختم که البته هرگز به مرحله عرضه نرسید، ولی خب سرآغازی برای شروع مسیری تازه بود.

چند وقت هست توی این حوزه فعالیت میکنید و اینکه درمورد آثار ساخته شدتون بیشتر توضیح بدید

درباره فعالیت های اولیه که کمی توضیح دادم. ولی اگر بخوایم درباره بازی های موبایلی صحبت کنیم، تقریباً 3 ساله که مشغول به فعالیت هستیم. اولین بازیمون، بازی “چپکی” بود. یک بازی بله و خیر معکوس. در واقع داداش کوچیکه “چپولی”! (اولین بازی نسبتا بزرگ ما)
در حال حاضر هم بازی “ادابازی” رو عرضه کردیم که شکر خدا با استقبال کاربران مواجه شده.
چند بازی هم در دست ساخت داریم که امیدواریم به زودی عرضه بشه.

بازی ادابازی | پانتومیم، از اون دسته از بازی هایی هست که باعث میشه خانواده ها برای چند
دقیقه هم که شده‌ کنار هم به شادی و بازی بپردازند، دوست دارم در مورد اینکه ساخت بازی
ادابازی | پانتومیم چطور به ذهن شما و تیمتون رسید بیشتر صحبت کنید و اینکه آیا از نمونه
داخلی-خارجی الهام گرفتید؟

برای یک بازی ساز مهمترین چیز دیده شدن آثارش است. ادابازی قبلا وجود داشت. در گوگل و در بازار.
منتهی نمونه های موجود به لحاظ کیفیت و منطق بازی، درخورد مخاطب نبودند. بنابراین تصميم گرفتیم شانسمون رو در ارائه یک نسخه جدید از بازی های موجود امتحان کنیم. سنگ محکی برای اینکه بفهمیم
چقدر توانایی دیده شدن توسط کاربران رو داریم. در حقیقت سخت ترین کار ممکن در هر حرفه ای، یعنی
ارائه طرحی نو از خدمت موجود رو به بهترین روش انجام دادیم و شکر خدا بازخوردهای مناسبی هم گرفتیم.
از این بابت از همه کاربرانمون متشکریم. بخاطر همراهی هاشون. و اینکه مشکلات رخ داده در نسخه های
مختلف بروزرسانی رو تحمل کردن.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم

بازی ادابازی | پانتومیم، یک بازی آفلاین و بدون پرداخت درون برنامه ای هست، آیا پلنی
جهت کسب درآمد از این بازی دارید یا اینکه این پروژه جهت معرفی بهتر استودیوی هایـآپ
بوده؟

حقیقت امر اینه که بازی سازی در کشورمون هر چی داشته باشه، در اصطلاح عامیانه ما، نون نداره!
از ابتدا بنای ما این بود که بازی رایگان باشه، چون بازی ما خدمت جدیدی نبود. ولی خب، به تبلیغات و کسب درآمد هم نیم نگاهی داشتیم که متاسفانه هرگز جبران هزینه های ما نشد. نسبت درآمد بازی از مسیر تبلیغات به هزینه های ساخت بازی، 1 به 20 هم نیست!
جا داره اینجا از کاربران خواهش کنیم که تبلیغات رو جدی بگیرند. این تنها مسیر حمایت از ماست. میدونیم که امروز حجم تبلیغاتی که به سمت کاربران روانه میشه بسیار زیاده، اما برای ادامه حیات ما لازمه.

در مورد بازی چپولی بگید برامون، دلیل اینکه در مارکت کافه بازار توسط یک استودیوی دیگه
منتشر شده چیه، آیا امتیاز این بازی رو فروختید؟

چپولی در واقع اولین تجربه نسبتا بزرگ ما بود. پر از ایراد و اشتباه راهبردی. شاید بزرگترین اشتباه ما، راه اندازی یک بازی آنلاین بود. بعلاوه ما برای بروزرسانی بازی، برنامه مدونی نداشتیم.
بله،امتیاز بازی رو با توجه به هزینه ها، واگذار کردیم.
ساخت بازی چپولی، اشتباه ترین اتفاق (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)
ساخت بازی چپولی، اشتباه ترین اتفاق (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)

برنامتون درحال حاضر چیه؟ درحال کار بر روی پروژه جدیدی هستید؟

در حال حاضر روی سه بازی جدید متمرکز شدیم. تنها مسئله ای که سبب شده روند کار کند بشه، بازگشت
سرمایه است. متاسفانه در شرایط اقتصادی فعلی، کسب درآمد دو چندان مهم شده. به همین علت توسعه
بازی های جدید زمانبره. ولی به امید خدا حداقل یک بازی در ماه آینده عرضه خواهیم کرد.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم

طبیعتا به خاطر سبک بازیتون و نبود پرداخت درون برنامه ای و تبلیغ جهت کسب درآمد‌، درآمدتون اونطور که باید نسبت به بازی هایی که پرداخت درون برنامه ای فعال و … دارند، کمتر هست، میشه
در این مورد هم توضیح بدید؟

متاسفانه کاربران ایرانی علاقه ای به حمایت این چنینی ندارند. یعنی بازی هایی که شامل پرداخت درون برنامه ای هستند، مورد استقبال آنچنانی قرار نمیگیرند. پرداخت هزینه ای چند هزار تومانی برای کسی دشوار نیست. کما اینکه خرید یک بسته سکه در بازی x کمتر از هزینه اعتبار خریداری شده برای خط اعتباری تلفن همراه کاربران ماست!
یا مثال‌ عامیانه تر بزنیم، پول یک بسته پفکه!
لازمه کاربران بدونند حمایت اونها ضامن بقای توسعه دهندگانه! اگر حمایت نکنند، نباید انتظار کیفیت
مناسب یا خدمات بهتر رو داشته باشند. هر چیزی که شما در یک بازی میبینید، شامل هزینه است. از
طراحی گرافیک تا زدن کد. برای پرداخت هزینه ها (نه حتی سود سرشار!) لازمه از ما حمایت کنند.
کلید تنها چراغ روشن برای ما، در دست کاربرانه. امیدوارم کاربران ایرانی متوجه بشن که اگر بازی خارجی X با
فلان کیفیت عرضه میشه، دارای سرمایه گذاری هنگفتی است که ما ازش کاملاً محرومیم.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم
سودآوری بازی پانتومیم | ادابازی تقریبا 0 است! (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)
سودآوری بازی پانتومیم | ادابازی تقریبا 0 است! (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)

آیا نسبت به آینده امیدوارید؟

طبعاً امید همیشه هست. امیدواریم کاربران به درک متقابلی از ما برسند. ما هم تلاش خواهیم کرد بازی هایی بسازیم که در نو خودش حرفی برای گفتن داشته باشه. کما اینکه تا به امروز هم هدف همین بوده.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم

فکر می کنید وظیفه ما (به عنوان گیمر) و شما (بازی ساز) در قبال هم دیگه چیه؟

وظایف ما مشخصه. درک متقابل داشته باشیم!
وظیفه من بازی ساز اینه که در جهت نیازهای شما قدم بردارم و خواسته های شما (بازخوردها) رو در نقشه راهم مهم بشارم و بهش عمل کنم.
در مقابل از گیمرهای عزیز انتظار حمایت و صد البته “صبر” داریم.گاهی خطاهایی در کار ما هست.
مثل آپدیت جدیدی که برای ادابازی دادیم و به دلیل مشکلاتی در کامپایلر، بازی شامل ایراداتی بود.
سریع دلسرد نشن و بازخورد بد منتشر نکنند. مسلماً کاربرامون برامون مهم هستند. ولی باور کنید کار توسعه بازی در بالاترین سطح هم همچین ایراداتی رو در خودش داره. انتقاد کنید، ما پذیرای انتقادات سازنده هستیم. ولی هجمه و تخریب و عدم صبر، فقط باعث دلسردی ما میشه. امیدوارم کاربران عزیزمون، این گیمرها دوست داشتنی و حساس ایرانی همچنان با ما همراه باشند.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم

در مورد بازخوردهای کسب شده توسط مردم بگید، چطور بود و چه دیدگاهی نسبت به شما داشتند؟

الحمدلله تا به امروز که نظرات کاربران عزیزمون راهگشا بوده و به ما دلگرمی داده. البته بعضی از نظراتی
که با پشتیبانی در میان گذاشته میشه، جداً قابل اعمال نیست. والا ما خوشحال میشیم به بهتر شدن بازی خودمون کمک کنیم!

ادابازی | پانتومیم را در کنار خانواده خود بازی کنید (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)
ادابازی | پانتومیم را در کنار خانواده خود بازی کنید (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)

برنامه ای جهت گسترده کردن محتوای بازیتون دارید؟ به نظرتون چقدر جا داره تا خودتون رو از
سایر رقبای هم سبک جدا کنید و بالاتر ببرید؟

بله، مسلما همیشه راهی برای بهتر شدن وجود داره. ولی در حال حاضر به دلیل عدم برگشت سرمایه، مسیر توسعه بازی کمی دچار ایراد شده. درآمد ما از بازی تقریباً صفره و این مسئله کاملاً داره اثرش رو در کیفیت بازی میگذاره.
ما علاقمندیم بازی رو بیشتر از قبل توسعه بدیم. حتی خود “کافه بازار” هم بارها از ما حمایت کرده که از این بابت ازشون متشکریم. ولی روند توسعه کاملاً وابسته به نسبت هزینه و بازگشت سرمایه است. کاربران حمایت نکنند، مسلما مسیر توسعه بازی بسیار کند خواهد بود یا در بدترین حالت، کاملاً متوقف خواهد شد.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم
ادابازی | پانتومیم، آنطور که باید و شاید دیده نشد (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)
ادابازی | پانتومیم، آنطور که باید و شاید دیده نشد (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)

نظرتون در رابطه با سیاست مارکت های ایرانی، از جمله کافه بازار چیه؟ ایا وظیفشون رو به درستی انجام میدن؟

ما که از کافه بازار راضی هستیم. ازشون تشکر میکنیم. از ما حمایت کردند. اونها هم مشکلات خاص خودشون رو دارند، ولی با این حال باز ازشون انتظار داریم از ما حمایت بیشتری به عمل بیارند. بازی ساز ایرانی بسیار مظلوم واقع شده. امیدوارم کافه بازار جای محتوای ترجمه شده خارجی رو به بازی ایرانی بده تا حداقل من بازی ساز فرصت بیشتری برای دیده شدن داشته باشم.

در مورد مشکلات صنعت گیم ایران بیشتر صحبت کنید، از مشکلاتش تا پیشرفت

خوشبختانه صنعت بازی سازی در ایران، به خصوص در این چند سال اخیر، پیشرفت بسیار خوبی داشته.
شما شرکت های بازی سازی بسیار خوبی رو میبینید که از جوانان مستعد تشکیل شده و تونسته با تکیه بر
تخصص اعضای خودش، به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کنه. به طور مثال بازی “آمیرزا” یک نمونه موفق
از این نوع موارده.
شاید آمیرزا رو بازی جدیدی ندونیم چون مشابه خارجی اون مدتها قبل وجود داشته، ولی این نوع ترکیب همگون و مناسب با فرهنگ ایرانی، بسیار دلنشین بوده و تونسته مخاطب خوبی هم جذب کنه که نشون میده توانایی ایرانی ها در تولید محتوای مناسب بسیار بالاست.
متاسفانه بازی ساز ایرانی مثل سایر دنیا فرصت بروز نداره. تحریم های ظالمانه و غیر منطقی شرکت های مختلف مثل گوگل که اهداف سیاسی رو جایگزین همکاری های فناورانه کردند، سبب شده که بازی ساز ایرانی بازار جهانی رو جز اهداف مهم خودش ندونه. ظرفیتی که بالقوه است، ولی بالفعل شدنش به سیاست های مغرضانه امثال گوگل گره زده شده.
در هر صورت هر روز بر کیفیت و کمیت بازی های ایرانی افزوده میشه. این کسب و کار کم کم داره به
معنای واقعی کلمه تبدیل به “صنعت” میشه. آرزوی ما اینه که بازی سازان ایرانی به قله های مهم و
اساسی فناوری برسند. روزی که ما موتورهای بازی سازی و بازی های مختص خودمون رو داشته باشیم.

اگر بخواید به استودیو هایـآپ از ۱۰۰ نمره بدید، چند میدید؟

گمونم 40 نمره مناسبی باشه. ما هنوز در ابتدای مسیری هستیم که توسعه دهنده خارجی سالها قبل
طی کرده. هنوز راه بسیاری برای رسیدن به کیفیت مطلوب در پیش داریم که ضامن موفقیتش هم تنها
و تنها حمایت کاربرانه.
اگر کاربران با ما همراه باشند، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت.

حرف پایانیتون؟

آرزوی قلبی ما اینه که اگر شده برای یک لحظه هم شادی رو به دل هموطنانمون بیاریم. این رو صمیمانه عرض میکنیم. در این راه مشکلات و معضلاتی هست، توقعاتی هست، باید ها و نباید هایی هست که سعی داریم به یک بستر مناسبی برای پاسخ دهی به همشون برسیم. ان شاء الله خداوند هم کمک کنه تا به این مهم دست پیدا کنیم. این آرزوی ما برای تمام بازی سازان ایرانیه.
برای شما هم آرزوی موفقیت داریم و ممنونیم که این فرصت رو در اختیار ما قرار دادین تا سر کاربران رو درد بیاریم!

آقای آسیابی ازتون تشکر میکنم بابت قبول درخواست مت جهت مصاحبه با وبسایت پلی مگ، آرزوی موفقیت برای شما، تیمتون و صنعت بازی سازی ایران رو دارم

ما هم ممنونیم. از طرف تیممون، از شما تشکر میکنم. و امیدوارم به حمایت هاتون از بازی سازان ایرانی
ادامه بدین. این مصاحبه ها برای ما حکم حمایتی دلسوزانه رو داره.
آرزوی بهترین ها رو برای شما داریم.
مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم
چطور از استودیو هایآپ حمایت کنم؟

همانطور که آقای مهدی آسیابی فرمودند، استودیو هایآپ درحال حاضر با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است
و این مشکلات راه را برای آنها تنگ کرده است. شما می توانید با دانلود کردن آثار هایآپ استودیو، از این استودیو
حمایت کنید. لطفا اگر تبلیغاتی درون بازی داشت، تا انتها آن را تماشا کنید، زیرا تنها منبع درآمد این استودیو از
همین راه است. با کلیک بر روی دریافت از بازار، به صفحه استودیو هایآپ در کافه بازار منتقل می شوید.

دانلود بازی های استودیو هایآپ از کافه بازار (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)
دانلود بازی های استودیو هایآپ از کافه بازار (مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم)

 

منبع: پلی مگ

مصاحبه با استودیو هایآپ را چطور ارزیابی می کنیم؟ آیا از مصاحبه با سازندگان بازی ادابازی | پانتومیم
راضی بودید؟ خوشحال می شویم بازخورد خود را از مصاحبه با استودیو هایآپ را ما به اشتراک بگذارید.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود