مصاحبه با استودیوی زروان گیم ؛ سازنده بازیهای «آسمان دژ» و «مزرعه شمالی»
مصاحبه با استودیو توسعه گر شبیه ساز: سلام به تمامی کاربران عزیز پلی مگ، امروز مصاحبه ای جذاب با
استودیوی زروان گیم ترتیب داده ایم، استودیویی که به دلیل ساخت بازی های با کیفیت جزو پیشتازان صنعت گیم
ایران به حساب می آید.
استودیو زروان گیم توانسته جوایز داخلی و بین المللی بسیار زیادی را کسب کند و طبق بررسی های صورت گرفته
جزو پرافتخارترین استودیوهای بازی سازی هم به شمار می آید.
مصاحبه با بازی سازان را حتما نگاه کنید.
از محبوبترین بازی های این استودیو می توان به دو نسخه از بازی آسمان دژ که اولین بازی MMO در ایران بود و
برای رایانه های شخصی (PC) و گوشی های موبایل اندروید منتشر شد و همچنین مزرعه شمالی، بازی مخصوص
پلتفرم اندروید که سبک و سیاق ایرانی دارد اشاره کرد.
در ادامه قصد داریم به مصاحبه با استودیو توسعه گر شبیه ساز (زروان گیم) بپردازیم، با ما در ادامه همراه باشید.
متن مصاحبه اختصاصی پلی مگ با حسین ریحانی، مسئول روابط عمومی شرکت توسعه گر شبیه ساز
۱- سلام خسته نباشید خیلی خوشحالم که باهاتون مصاحبه میکنم، میشه خودتون و اعضای استودیو توسعه گر شبیه ساز رو معرفی کنید:
درود بر شما و همکارانتان در مجلهی برخط پلیمگ. بنده هم بسیار از مصاحبت شما خرسندم. من حسین ریحانی
مسئول روابطعمومی شرکت توسعهگر شبیهساز هستم. فکر کنم معرفی شرکت از معرفی تیم بسیار مفیدتر باشه.
ما در قالب یک تیم درحال فعالیت هستیم و به نظرمون مهمترین نقطه قوت شرکت همین تفکر تیمی است.
شرکت ما نزدیک به یک و نیم دهه است که در شاخهی فنآوری فعالیت میکند. تا قبل از سال 1387 فعالیتهای
شرکت در شاخهی نرمافزارهای شبیهسازی بوده است. با توجه به علاقهمندی تیم و شرایط بازار، پروژهی
«بازی برخط آسماندژ» توسط شرکت تعریف و توسعهی آن آغاز شد. این بازی که در سبک استراتژی طراحی
شده بود و به شکل «تحت مرورگر» در اختیار کاربران قرار گرفت. این اتفاق در سال 1389 به عنوان رویدادی
مهم در کارنامهی شرکت و صنعت گیم کشور ثبت شد.
۲- اگر امکانش هست توضیحاتی درمورد بازی های ساخته شده توسط استودیو توسعه گر شبیه ساز و بازخوردهای کسب شده از طرف مردم بگید:
بازی آسماندژ در سبک Sci-Fi به عنوان پیشتاز بازیهای ایرانی استراتژی، در سال 1389 در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
این بازی با توجه به شرایط تکنولوژیکی و ترند بازار در نسخهی اول به شکل تحت مرورگر در اختیار کاربران قرار گرفت. این بازی
نزدیک به 100هزار کاربر را جذب خود کرد. نسخهی دوم بازی با تغییرات ساختاری و با سازگاری بیشتر با تجهیزات همراه بعد
از دوسال ارائه شد.
در آسماندژ ما به شکلی باورنکردنی به شکلی در حال ارایهی یک سبک زندگی به کاربران بودیم. کاربران آسماندژ در حین سرگرم شدن یه زندگی مجازی-واقعی را در کنار بازی شکل داده بودند. بازی آسماندژ باعث ایجاد خاطرههای به یاد ماندنی برای تیم و کاربران شد. البته این موارد با توجه به جشنهای گروهی و ارتباط نزدیک تیم با کاربران به دست آمدند.
جوایز بین المللی آسمان دژ
بازی در شرق آسیا و آمریکای جنوبی نیز ارایه شد. فعالیتهای مقدماتی نسخهی جدید بازی در دست برنامهریزی و توسعهی مقدماتی است. بازی آسماندژ2 عنوان «بهترین بازی سال 1392» را از جشنوارهی بازیهای رایانهای کسب کرده است. آسماندژ2 در رویداد برخط MMO of the year 2013 که در کشور آلمان برگزار شد عنوان «بهترین بازی مستقل از دید کاربران» را کسب کرد.
همزمان با اکران فیلم شهر موشها در سال 1393، تیم توسعهگر شبیهساز به عنوان یک شرکت پیشتاز در توسعهی بازیهای برخط به عنوان توسعهدهندهی بازی «موشوندان» انتخاب و این پروژه را به سرانجام رساند.
توضیحاتی در رابطه با بازی پرچم کی بالاتره؟
بازی «پرچم کی بالاتره؟» عنوان بعدی این مجموعه در صنعت بازیسازی کشور بود. در این بازی برخط، بازیکنان در محلهها و شهرهای مختلف رقابت و سعی میکردند با ارتقای امتیاز خود، امتیاز محلهشان را افزایش داده و برتری خود را ثابت کنند. رقابتهای بازی در قالب بازیهای متنوع یک نفره، دو نفره، سه نفره و چهارنفره انجام میگرفت. این بازی با محوریت فرهنگسازی در حوزهی پسماند و توجه به بازیافت زبالهها منتشر شد. این بازی در سال 1394 منتشر شد.
بازیهای بعدی مزرعه شمالی و فننبرد هستن که فکر میکنم در ادامه بیشتر ازشون صحبت کنیم.
۳- به نظر میاد بازی مزرعه شمالی که یک بازی با فرهنگ ایرانی هست، موفق ترین بازیتون تاحالا بوده و بازخوردهای فوق العاده ای کسب کرده، همچنین این بازی در مارکت ایران اپس جزو برترین بازی ها به حساب میاد، میشه درمورد شکل گیری ایده ساخت این بازی و زحمات و وقت های صرف شده در این بازی بگید؟
مزرعه شمالی یکی از موفقها بوده و موفقترین نبوده. با توجه به درخواست سفارشی توسعه یک بازی مزرعهداری ایرانی که به مجموعه داده شده بود، تصمیمگرفتیم فعالیتهای دیگهرو هم انجام بدیم. نسخهی سفارشی یه بازی جم و جور و سبک بود.
توسعهی زیرساخت این بازی به شکل یک پلتفرم می تونست امکان دانشبنیان کردن محصول رو فراهم کنه، بنابراین تصمیم گرفتیم با یه تیر چنتا نشون بزنیم. تصمیم گرفتیم با بررسی بیشتر بازار یک بازی مزرعهداری هم به عنوان خدمت خودمون مستقیمن در بازار منتشر کنیم. به عنوان مزیت رقابتی، شخصیتها و محصولات بازی ایرانی هستن. با توجه به منطقهی سرسبز شمال کشور هم، اسم بازی مزرعه شمالی انتخاب شد.
این بازی و پلتفرم «زمان» در بازهی زمانی 18 ماهه توسعه داده شد. تقریبا بیست نفر در این پروژه به شکل دائم و موقف فعالیت کردند. با توجه به زیرساخت قبلی شرکت که بازیهای تحت مرورگر رو شامل میشد در جریان این پروژه به شکل کلی تیم فنی به موتور یونیتی مهاجرت کرد.
۴- دلیل موفقیت و کسب بازخوردهای مثبت بازی مزرعه شمالی رو توی چه چیزی میدونید؟
پایداری بازی، کمبودن مشکلات فنی و امنیتی بازی، ایرانی بودن شخصیتها، محیط و محصولات بازی.
۵- ایا برای ساخت بازی مزرعه شمالی، از نمونه های خارجی هم الهام گرفتید؟
در فرآیند بررسی بازار و رقبا نمونههنای زیادی بررسی شده. از جملهی این بازیها می تونم به
Hay Day، Farm Town و Top Farm اشاره کرد. با توجه اینکه ما در این شاخه پیشتاز نیستم
مسلما شباهتهای زیادی بین مزرعه شمالی و دیگر بازیهای موجود در این سبک وجود دارد.
۶- بازخوردهای بازی های دیگتون تاحالا چطور بوده؟
بازی تکتیکس که یه بازی استراتژی هست به شکل آزمایشی در کافه بازار منتشر شده. این بازی تو مرحلهی
pre-soft launch هست. البته این ترکیب رو به شکل داخلی استفاده میکنیم. در این بازی فرماندهان مقر فرماندهی
خودشون شکل میدن و به مرور اونو ارتقا میدن. مکانیک اصلی بازی battle است. فرماندهان میتونن با پیروزی در
نبردها امتیاز به دست بیارن و رتبشون رو افزایش بدن. مدیریت نیروها در هر جنگی از جمله امکانات بازی فننبرد است.
۷- ایا تو فکر این هستید که بازی مزرعه شمالی یا اثار دیگتون رو وارد بازار جهانی بکنید؟ به نظر من که پتانسیلش رو دارید.
با توجه به اینکه مزیت مزرعه شمالی بومی بودن المانهای بازی است، استراتژی حضور در دیگر بازارها نیز
به شکل بومیسازی المانهای منطقهای حاصل میشود. در حال تلاش جهت انتشار بازی در ترکیه هستیم.
فرهنگ و بازار ترکیه به کشورمان نزدیک است و این به حذب کاربران به بازی کمک زیادی خاهد کرد.
۸- بازی های مزرعه شمالی و فن نبرد که دو بازی رایگان و انلاین هستند، دارای پرداخت درون برنامه ای هستند، درامدتون چطور بوده از این دو بازی؟
بازی فن نبرد که در مراحل آزمایش هست و فعلنا توقع برگشت مالی ازش نداریم. بازی مزرعه شمالی هم
بدون در نظر گرفتن افتی که تمامی بازیها در این چندماه تجربه کردن از شرایط خوبی برخورداره و تلاش تیم
در جهت بهبود شرایط بازی است.
۹- به نظر میرسه استودیوی شما علاقه بسیار زیادی به ساخت بازی های شبیه سازی و استراتژی داره، میشه دلیلش رو بگید
تجربه و علاقهمندی تیم در این بخشه. تیم طراحی بازی هم بیشتره تجربش در این حوزه است.
۱۰- از چه موتور بازی سازی برای ساخت بازی هاتون استفاده کردید؟
در آسماندژ و موشوندان از موتور آمادهای استفاده نمیشد. سامانهای در داخل تیم توسعه داده شده بود
که یک هستهی اصلی داشت و از دیگر اجزا برای ارتباط با بخشهای دیگر مانند رابط کاربری، پایگاه داده و…
استفاده میشد.
در مزرعه شمالی و فننبرد از موتور یونیتی در کنار پلتفرم داخلی تیم که «زمان» نامگذاری شده استفاده شده.
۱۱- تاحالا بازخورد یا اتفاقی بوده که باعث ناامیدی گروهتون شده باشه؟
در کسب و کارهای نوپا و مخصوصا کسب و کارهایی که در لبهی تکنولوژی حرکت میکنن، دورههای ناامیدی کم
نیست. از موارد فنی تا شکستهای تجاری. در ابتدای راهاندازی آسمان دژ با توجه به پوشش گستردهی خبری و
فعالیتهای فراوان روابطعمومی تعداد کاربران بازی از تخمینهای ما و محدودهی امن در نظر گرفته شده فراتر رفت
و بازی در همان چند ساعت ابتدایی دچار اختلالهای فراوانی شد. در آن مقطع این موضوع شرایط بسیار سختی
را برای تیم ایجاد کرد.
۱۲- فکر میکنید چه چیزی از وقتی که وارد این صنعت شدید، بیشتر از همه باعث جلوگیری از پیشرفتتون شده؟
اجازه می خواهم در این بخش به تعداد بیشتری موضوع اشاره کنم. نداشتن مراودات گسترده و پایدار جهانی،
عدم امکان همکاریهای مشترک شفاف و بلندمدت با استودیوهای خارجی، محدودیتهای نیروی انسانی،
نپیوستن ایران به معاهدههای بینالمللی کپیرایت و به طبع آن کمرنگ بودن فرهنگ رعایت کپیرایت در کشور،
نگاههای غیرتجاری به توسعهی اینترنت در کشور و عدم ثبات در رشد اقتصادی مثبت کشور.
۱۳- ایا به ساخت بازی جدید فکر میکنید؟
با توجه به شرایط ترجیح میدیم پروژهی جدیدی رو شروع نکنیم.
۱۴- چیزی هست که به عنوان درد و دل یا هرچیز دیگه دوست داشته باشید بگین؟
به نظرم تقریبا همه از شرایط کشور با خبر هستن و کسب و کارهایی که نیاز به فضای شفاف و باثبات دارن، از این
شرایط آسیب دیدن. کسب و کارهایی که در بخشهای بالاتر هرم مَزلو هستن، آسیب بیشتری دیدن. فکر نمی کنم
درد و دل کردن هم چیزی رو تغییر بده. البته منظورم این نیست که نسبت به شرایط بیتفاوت باشیم اما به نظرم اگر
قرار باشه تغییر مثبتی ایحاد بشه به اندازهی کافی مسائل قبلا گفته شده.
۱۵- تشکر میکنم از اینکه مصاحبه با سایت پلی مگ رو قبول کردید، آزوی موفقیت دارم برای شما و گروهتون
سپاس از شما که در کنار تیمهای ایرانی هستید. به امید فراوانی.
بازی های استودیوی زروان گیم رو از کجا تهیه کنم؟!
استودیوی زروان گیم در دو مارکت معروف ایرانی، یعنی ایران اپس و کافه بازار فعالیت می کند و شما می توانید
با کلیک بر روی عکس مربوط به مارکت مورد نظر، وارد صفحه ی این استودیو شوید و سپس علاوه بر تجربه آثار این
استودیوی با تجربه، از صنعت گیم ایران هم حمایت کنید.
منبع: پلی مگ
مصاحبه با استودیوی زروان گیم را چطور ارزیابی می کنید و اینکه آیا تاکنون بازی های استودیوی زروان گیم
را تجربه کرده اید؟ و نظرتان در رابطه با بازی های ساخته شده توسط این استودیو چیست؟ خوشحال می شویم
در بخش نظرات سایت پلی مگ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید؛ به امید پیشرفت صنعت بازی سازی کشورمان.