مصاحبه اختصاصی با حمیدرضا وظیفه دان، سازنده بازی کلاچ

امروز گفتگویی را با سازنده بازی کلاچ ترتیب داده ایم. در ادامه با مصاحبه اختصاصی با حمیدرضا وظیفه دان همراهمان باشید - پلی مگ
333

گفتگو اختصاصی سایت پلی مگ با سازنده بازی کلاچ

مصاحبه اختصاصی با حمیدرضا وظیفه دان: تا چند سال پیش خیلی از بازی سازان معتقد بودند که راه موفقیت در صنعت گیم ایران، کپی برداری از بازی های خارجی است. اما خوشبختانه این عقیده، به خصوص در 3-2 سال اخیر تغییراتی داشته است و بازی سازان بیشتر به فکر بومی سازی بازی های خود هستند. نمونه اش بازی کلاچ که با بومی سازی المان ها و طرح های بازی توانست به موفقیت بزرگی بین بازی های ایرانی دست پیدا کند و هم اکنون 500 هزار نصب فعال و 200 هزار نصب به ترتیب در مارکت های کافه بازار و مایکت دارد.
برای آشنایی با سازنده بازی کلاچ، مصاحبه اختصاصی با حمیدرضا وظیفه دان را از دست ندهید.

مصاحبه اختصاصی با حمیدرضا وظیفه دان

متن مصاحبه

1- سلام عرض می کنم خدت شما لطفا خودتون رو به صورت کامل معرفی کنید

سلام خدمت شما و تیم پلی مگ.
اینجانب حمیدرضا وظیفه دان متولد سال ۷۹ در شهرستان سرخس (استان خراسان رضوی) دانشجوی رشته مکانیک خودرو در دانشگاه فنی منتظری مشهد هستم.

بازی کلاچ ، یک بازی کاملا بومی شده
بازی کلاچ ، یک بازی کاملا بومی شده

۲- اگر امکانش هست عوامل بازی کلاچ رو به همراه وظایفشون معرفی کنید (علی الخصوص خودتون)

در حقیقت بازی کلاچ به صورت تیمی ساخته نشده و جدا از بخش مدلسازی خودرو ها بنده به تنهایی این بازی رو ساختم.

۳- کمی درباره خودتون بگید که اصلا چطوری وارد صنعت بازی سازی شدید؟

بنده ۶ ساله در زمینه بازیسازی فعالیت دارم و بازی کلاچ اولین بازی رسمی بنده هست که منتشر شده.

۴- آیا قبل از بازی کلاچ، شما و تیمتون تجربه خاص یا موفقیت آمیزی داشتید؟

کلاچ اولین بازی رسمی منتشر شده از من بود و قبل از اون بازی هایی برای یادگیری و تمرین میساختم اما به حدی خوب نبودن که بشه انتشار داد.

۵- آیا قبل از حضور در این صنعت خودتون گیمر بودید؟(اگر دوست داشتید، در رابطه با بازی مورد علاقتون هم صحبت کنید)

بله من گیمر بودم اما نه به صورت حرفه ای و بازی هایی که یه مدت درگیرش بودم فورتنایت و سری های NFS و در بازیهای موبایل PUBG و CSR Racing بود.

لذت رانندگی در خیابان ها، با بازی کلاچ
لذت رانندگی در خیابان ها، با بازی کلاچ

۶- به نظرتون تاثیر تحصیلات آکادمیک مرتبط با بازی سازی چقدر میتونه توی موفق شدن در این امر موثر باشه؟ آیا خودتون تحصیلات آکادمیک مرتبط دارین؟

تحصیلات مربوط به بازیسازی بله تاثیر داره اما مهمترین دلیل برای پیشرفت علاقه هست. بنده در مورد بازیسازی تحصیلاتی ندارم و تماما بازیسازی رو از فیلم های اموزشی و سایت های معتبر بازیسازی یاد گرفتم.

۷- می رسیم به بازی کلاچ، زمانی که این بازی در مارکت کافه بازار و مایکت منتشر شد چه حسی داشتید؟ اصلا فکر می کردید با بازخورد مثبت روبرو بشه؟

حقیقتا اصلا فکرشو نمیکردم روزی تعداد نصب بازی به ۵۰۰ هزار و رضایت کاربران به ۹۰ درصد برسه از این بابت واقعا حیرت زده شدم.

۸- تاحالا حرفی یا انتقادی باعث دلسردی شما و تیمتون شده؟ (میشه توضیح بدید)

خیر

شهری پویا و ...
شهری پویا و …

۹- آیا به فکر پروژه جدید هستید؟ اصلا برنامتون برای آینده چیه؟

بله ایده جدیدی در ذهنم دارم اما قبل از شروع پروژه جدید باید مشکلات بازی کلاچ رو رفع کنم و هنوز کلاچ جای پیشرفت داره.

۱۰- آیا به فکر انتشار بازی کلاچ، در سطح بین الملل هستید؟

برای جهانی شدن بازی برنامه ای ندارم.

۱۱- درآمدی هم از بازی کلاچ داشتید؟

بله درآمد راضی کننده ای داشتم.

۱۲- به نظرتون درحال حاضر صنعت بازی سازی ایران نسبت به استانداردهای جهانی در کجا قرار داره؟

ایران از نظر بازیسازی در سطح بالایی قرار داره و حتی بعضی از بازی هامون حرفی برای گفتن در سطح جهانی دارند.

۱۳- از بین بازی سازان خارجی، استودیو یا فردی هست که ازش الهام بگیرین؟(برای پروژه هاتون)

بله من هم سعی کردم بیشتر بازیهای سطح بالای خارجی رو امتحان کنم و در این بین بازی های سری CSR Racing از شرکت Natural Motion جالب بود و سعی کردم از این بازی الگو بگیرم.

شبیه سازی شهر، نزدیک به واقعیت ...
شبیه سازی شهر، نزدیک به واقعیت …

۱۴- خیلی دوست دارم در رابطه با مشکلاتی که برای تیمتون، حین ساخت کلاچ به وجود اومد بدونم، فکر می کنم برای خوانندگان این مصاحبه هم جذاب باشه

من پروژه کلاچ رو اوایل زمستون ۹۷ در خوابگاه دانشگاه شروع کردم و خرداد ۹۸ در همون خوابگاه این کار به اتمام رسید.مشکلات هم که فقط مشکلات دانشجویی بود و فکر میکنم بهتر میدونید یک دانشجو خوابگاهی چه مشکلاتی داره. در نهایت در خرداد ۹۸ بازی در کافه بازار منتشر شد و با استقبال عالی کاربران روبرو شدم.

وجود حالت آنلاین در بازی کلاچ
وجود حالت آنلاین در بازی کلاچ

۱۵- به نظر شما تحریم ها تا چه حد روی صنعت بازی سازی تاثیرگذار بودند؟

تحریم ها بله به خصوص در جهانی شدن بازی و انتشار در فروشگاه های گوگل و اپل خیلی تاثیر داره و کار رو خیلی سخت میکنه.

۱۶- به استودیو و بازی خودتون از 100 چه نمره ای میدید؟ (چرا؟)

علاقه ای به نمره دادن به کار خودم ندارم بهتره این نمره رو از نتیجه کار برداشت کنید.

۱۷- نکته ای هست که دوست داشته باشید بگین؟

خدمت کاربران کلاچ عرض کنم که انشالله مشکلات بازی کلاچ با بروزرسانی های آینده حل میشه فقط صبوری کنند.

۱۸- تشکر از اینکه وقت با ارزشتون رو در اختیار وبسایت پلی مگ قرار دادین، برای شما و تیمتون ارزوی موفقیت میکنم

من هم صمیمانه از شما تشکر میکنم که اینجانب رو لایق دونستید و این مصاحبه را انجام دادید.

 

چطور می توانم از حمیدرضا وظیفه دان و بازی کلاچ حمایت کنم؟

در صورتی که تابحال بازی کلاچ را نصب و تجربه نکرده اید، همین حالا از طریق لینک های زیر (دریافت از مایکت و یا دریافت از کافه بازار) بازی را دانلود نمایید. توجه داشته باشید که ثبت نظر (حتی منفی) برای یک بازی بسیار مورد اهمیت است، پس این نکته را فراموش نکنید.

دانلود بازی کلاچ از کافه بازار
دانلود بازی کلاچ از کافه بازار
دانلود بازی کلاچ از مایکت
دانلود بازی کلاچ از مایکت

 

گفتگو با بازی سازان ایرانی را از سایت پلی مگ دنبال کنید:

نظر شما نسبت به مصاحبه اختصاصی با حمیدرضا وظیفه دان و علی الخصوص بازی کلاچ
چیست؟
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: پلی مگ

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود