مصاحبه با بابک میرزایی | مدیر استودیوی بازی سازی Phoenix Games

امروز به سراغ بابک میرزایی رفته ایم و با وی در رابطه با پروژه بین المللی xGun صحبت کردیم. در ادامه مصاحبه با بابک میرزایی را بخوانید.
1,076

گفتگو با بابک میرزایی

مصاحبه با بابک میرزایی: همانطور که می دانید، استودیوهای بازی سازی حاضر در ایران به دلایل تحریم های موجود بر علیه کشورمان، کار سختی را در عرصه های بین المللی دارند. امروز به سراغ بابک میرزایی، بازی ساز جوان ایرانی و مدیر استودیوی بین المللی Phoenix Games رفته ایم و اینطور که پیداست، وی اهداف بلندپروازانه ای در سر دارد. اگر علاقمند به آشنایی با استودیوی Phoenix Games و علی الخصوص بابک میرزایی هستید، به هیچ عنوان مصاحبه با بابک میرزایی را از دست ندهید.
در ادامه می توانید متن مصاحبه با بابک میرزایی را بخوانید.

مصاحبه با بابک میرزایی

متن گفتگو وبسایت پلی مگ با مدیر استودیو Phoenix Games

1- سلام عرض می کنم خدمت شما لطفا خودتون رو به صورت کامل معرفی کنید

سلام امیدوارم خسته نباشید بابک میرزایی هستم ۴ ساله در زمینه بازی سازی فعالیت دارم و مدیریت تیم Phoenix games رو به عهده دارم.
در واقع عوامل بازی ایکس گان تا به اینجا افراد زیادی اما من از همه نمیتونم اسم ببرم و بیشتر عواملی که از ابتدا همکاری کردن و افراد شاخص تیم هستن اسم میبرم و ترجیح میدم اسم بقیه رو فعلا اعلام نکنم.

بابک میرزایی، مدیر استودیو Phoenix Games
بابک میرزایی، مدیر استودیو Phoenix Games

۲- اگر امکانش هست عوامل بازی Xgun رو به همراه وظایفشون معرفی کنید

دانیال خدادی(اهنگ ساز و توسعه دهنده یونیتی)
کریس برنر (اهنگ ساز و پشتیبانیمون برای همکاری با چند تیم موزیک در امریکا)
و ۵۶ نفر دیگه که به صورت انلاین باهاشون در ارتباط‌ هستیم و گیم رو هم تست و هم نقد میکنن و ما باگ هارو برطرف میکنیم.

داﻧﯿﺎل ﺧﺪادی)اﻫﻨﮓ ﺳﺎز و ﺗﻮﺳﻌﻪ دﻫﻨﺪه ﯾﻮﻧﯿﺘ
دانیال خدادی (آهنگ ساز و توسعه دهنده یونیتی)
ﮐﺮﯾﺲ ﺑﺮﻧﺮ )اﻫﻨﮓ ﺳﺎز و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯿﻤﻮن ﺑﺮای ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺗﯿﻢ ﻣﻮزﯾﮏ در اﻣﺮﯾﮑﺎ(
ﮐﺮﯾﺲ ﺑﺮﻧﺮ )اﻫﻨﮓ ﺳﺎز و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯿﻤﻮن ﺑﺮای ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺗﯿﻢ ﻣﻮزﯾﮏ در اﻣﺮﯾﮑﺎ(

۳- کمی درباره خودتون بگید که اصلا چطوری وارد صنعت بازی سازی شدید؟

من از حدودا ۱۲ سالگی وارد بازی سازی شدم تنها دلیلش هم عشق به ساختن بود و کنجکاوی بود ، در اون مقطع زمانی چون سن کمی داشتم منابع اموزشی خیلی کمی در اون دوره بود و بیشتر از منابع خارجی مثل یوتیوب و udemy بهره بردم اون موقع من اول با گیم میکر شروع کردم اما من چون علاقه ای به بازی 2d نداشتم بازی سازی رو مدت کوتاهی کنار گزاشتم بعد دوباره شروع کردم به تحقیق در مورد موتور های بازی سازی دیگه مثل یونیتی و انریل انجین.
بعد از چند ماه تحقیق فهمیدم که یونیتی برای من گزینه مناسب تریه و پیچیدگی کمتری نسبت به انریل داره هرچند که انریل هم زیاد سخت نبود اما هدف من بازی های موبایل بود که انریل در بازی های موبایل اون زمان خیلی ضعیف بود بعد از‌ انتخاب موتور بازی سازی شروع کردم به یادگرفتن Unity 3d و تقریبا بعد از ۱ سال یه سری مبحث هارو یاد گرفتم در یونیتی.

۴- آیا تابحال پروژه ای به غیر از xGun داشتید؟

پروژه های زیادی داشتیم اما چون کیفیت مطلوبی نداشتن در واقع همین الانشم بازی های بی کیفیت زیادی در مارکت ها داریم و ما نمیخواستیم بهشون اضافه کنیم اون هارو کنار گزاشتیم اخرین پروژه هم نیتروژن بود که چون گیمپلی تکراری داشت و چیز جدیدی برای ارائه نداشتیم تصمیم گرفتیم سبک مون رو عوض کنیم.
نیتروژن :ترافیک

تصویری از بازی نیتروژن ترافیک | مصاحبه با بابک میرزایی
تصویری از بازی نیتروژن ترافیک | مصاحبه با بابک میرزایی
تصویری از بازی نیتروژن ترافیک | مصاحبه با بابک میرزایی
تصویری از بازی نیتروژن ترافیک | مصاحبه با بابک میرزایی

۵- آیا قبل از حضور در این صنعت خودتون گیمر بودید؟

بله من فکر میکنم بیشتر افرادی که الان بازی ساز هستن به خصوص ایران در درجه اول گیمر بودن

۶- به نظرتون تاثیر تحصیلات آکادمیک مرتبط با بازی سازی چقدر میتونه توی موفق شدن در این امر موثر باشه؟ آیا خودتون تحصیلات آکادمیک مرتبط دارین؟

قطعا میتونه موثر باشه ولی کاش زود تر این فکر رو میکردن که بیشتر به این عرصه اهمیت بدن چون هنوز خیلی از بازی ساز های ایرانی (قدیمی ) تحصیلات اکادمیکی در ایران نداشتن و اونایی هم که داشتن در خارج از کشور تحصیل کردن من خودم هم چون اوایل ورودم به این عرصه سن کمی داشتم هیچ تحصیلات متاسفانه اکادمیکی هنوز نداشتم اما بازی سازی رو تدریس کردم و فید بک های خوبی گرفتم و کلی تجربه کسب کردم .
در کل این کار خیلی کار خوبی بود شاید اگر خیلی از بازی ساز ها بخوان عضو استودیو های خارجی بشن بهش نیاز داشته باشن حالا که دولت به فکر این افتاده که در این عرصه با بازیسازان کمک کنه قطعا بازی های خیلی خوبی رو در اینده میتونیم ببینیم.

۷- می رسیم به بازی Xgun، میشه کمی در رابطه با این پروژه واسمون بگید؟ اصلا جرقه ساخت این بازی کی در ذهنتون زده شد؟

پروژه ایکس گان یه پروژه عظیم هم سبک بازی های روز هست ایکس گان اولین بازی مولتی پیلر اندرویدی بود که ۲ ساله داریم روش کار میکنیم که همون سال اول تصمیم گرفتیم بازی رو برای PC انتشار بدیم اما چون بازخورد مناسبی نداشتیم و بازی هم در حدو حدود نمونه های خارجی نبود تصمیم گرفتیم بازی رو از دسترس خارج کنیم و بازی رو بیشتر توسعه دادیم چند ماه بعد تصمیم گرفتیم که پروژه رو برای موبایل بسازیم اما اون زمان هم کیفیت بالا بود و هم حجم بالایی داشتیم بازی اصلا بهینه نبود بعد از چند وقت من بهینه سازی رو یادگرفتم و اون رو برای بازی پیاده کردیم و بازی عملکرد عالی روی موبایل داشت ما یکم در مورد نمونه های مشابه تحقیق کردیم با اینکه بازی کیفیت مناسب و قابل قبولی داشت و مشابه بازی های دیگه بود تصمیم گرفتیم بازی رو از جهت گرافیکی نسبت به بقیه بازی ها متمایز کنیم چون تواناییشو داشتیم و بعد از اون موقع تا الان داریم روی بازی کار میکنیم حدودا ۲ سال شده اما به صورت پاره وقت.
جرقه بازی هم فکر میکنم وقتی دیدیم بازی ترکیه ای که در ایران خیلی ها به اسم ایرانی اون زمان میشناختن رو دیدیم یکم تحقیق کردیم و فهمیدیم که از اون زمان تا چند وقت پیش هیچ بازی انلاینی توی این سبک ساخته نشده فکر کردیم که ما میتونیم اولین باشیم.

گرافیک خیره کننده بازی xGun
گرافیک خیره کننده بازی xGun

۸- تاحالا حرفی یا انتقادی باعث دلسردی شما و تیمتون شده؟

بله خیلی انتقاد ها نسبت به بازی شده اما ترجیح میدم فعلا در موردش صحبت نکنم.

۹- برنامتون برای آینده چیه؟

برنامه ما در واقع بعد از انتشار روی موبایل کار روی نسخه Pc بازی هست که بعد از ۶ ماه از انتشار نسخه موبایل منتشر میکنیم سعی هم داریم که بعد از انتشار و کسب درامد تورنومنت هایی همراه با جوایز رو برای بازی در نظر بگیریم.

احتمالا بازی xGun در سال 1399 منتشر شود
احتمالا بازی xGun در سال 1399 منتشر شود

10- اگر اشتباه نکنم، قصد دارید Xgun رو در مارکت بین المللی گوگل پلی منتشر کنید، درسته؟

بله ما در درجه اول سعی داریم بازی رو روی مارکت های خارجی منتشر کنیم بعد به مارکت های ایرانی میایم چون بیشتر دارمد هدف ما مارکت های خارجی هست تا ایرانی.

11- منابع مالی رو چطور تامین می کنید؟

منابع مالی رو بیشتر به صورت انفرادی و فردی جمع میکنیم چون هنوز اسپانسری نداریم هرچند که برای ادامه نیاز به اسپانسر داریم‌ و صحبت هایی شده اما هنوز جواب قطعی نگرفتیم‌.

۱۲- به نظرتون درحال حاضر صنعت بازی سازی ایران نسبت به استانداردهای جهانی در کجا قرار داره؟ و اینکه به نظر شما تحریم ها تا چه حد روی صنعت بازی سازی تاثیرگذار بودند؟

تحریم ها به نظر من خیلی تاثیر گزار بودند خب وقتی شما شروع میکنید که یک بازی در استاندارد های جهانی و حتی بالاتر از اون بسازید اون هم در ایران اول باید به فکر Vps باشید نمیخوام دیگه در مورد این مورد صحبتی داشته باشم چون من قبلا در صفحه شخصی خودم در اینستاگرام هم در موردش صحبت کردم متاسفانه ما هرکاری بخوایم در بازی سازی انجام بدیم تحریم هستیم و اول باید دنبال یک سرور مجازی باشیم که نشون نده ما ایرانی هستیم که این باعث تاسفه امیدوارم بیشتر به جای فیلتر کردن به دنبال رفع فیلتر باشیم‌..

۱۳- از بین بازی سازان خارجی، استودیو یا فردی هست که ازش الهام بگیرین؟

خیلی از استودیو ها هستن که ما کاراشون رو از ۰ تا ۱۰۰ بررسی میکنیم و الهام میگیریم اما به نظرم بهترین استودیویی که تا الان ازش الهام گرفتیم ACTIVATION و Tencent Games بوده

14- خیلی دوست دارم در رابطه با مشکلاتی که برای شما و تیمتون حین ساخت بازی Xgun پیش اومده صحبت کنید

ما مشکلات زیادی داشتیم به خصوص در اوایل کار چون منبع اموزشی فارسی وجود نداشت پولی نداشتیم و تنها دارایی مون چندتا سیستم بود و موبایل که همون ها با اینکه وسایل خیلی کوچیکی بودن باعث پیشرفت ما شدن اما بزرگترین مشکل ما فیلترینگ و سرمایه بود چون برای ساختن یه بازی بزرگ سرمایه کلانی هم لازمه به خاطر همین بحث سرمایه چند نفر از اعضای تیم رو در سال اول از دست دادیم چون واقعا بدون پول کار کردن خیلی کار سختی بود از سوی دیگه شما باید پس اندازتون رو هم برای بازی میدادین تا بتونیم وسایل و لوازم مورد نیازمون رو بخریم‌ تلاش کردیم که اسپانسر پیدا کنیم اما اون زمان هیچکس به بازی اهمیت نمیداد همین ها باعث شد که تقریبا هر سه ماه یک بار بازی رو چند هفته یا چند ماه ول کنیم اما اون علاقه قلبی که داشتیم هر بار باعث میشد که برگردیم‌ و بازی رو توسعه بدیم
ما هنوز هم در بخش مالی نیاز به اسپانسر داریم چون هزینه های سرور خیلی بالاست به خصوص سروری که ما میخوایم ازش استفاده کنیم شاید حدودا با ۱۰۰ میلیون تومن بازی مون راه بیوفته که امیدواریم هرچه سریع تر بازی رو بتونیم انتشار بدیم.

۱۵– به استودیو و بازی خودتون از 100 چه نمره ای میدید؟ (چرا؟)

من دوست ندارم به استودیو و بازی خودمون نمره بدم چون به نظرم اینکار درستی نیست و همه چی کاملا مشخصه اما ما یه انجمن چند وقته تشکیل دادیم که حدودا ۵۶ نفر گیمر با سابقه و حرفه ای داریم که به بخش هایی که میسازیم‌ نمره میدن و همین باعث میشه که بازیمون از دید گیمرا ساخته شه چون خیلی از بازی ها از نظر گیمرا مشکلاتی دارن اما از نظر بازی سازان اینا مشکل نیستن برای همین ما تصمیم گرفتیم از دید گیمر به بازی خودمون نگاه کنیم و اونطوری بسازیم.

۱۶- نکته ای هست که دوست داشته باشید بگین؟

تنها نکته ای که میتونم بگم فقط تشکر از وبسایت و همکاران شماست که از ما بازی سازان حمایت میکنید امیدوارم خسته نباشید و به انچه که میخواین برسین.

۱7- تشکر از اینکه وقت با ارزشتون رو در اختیار وبسایت پلی مگ قرار دادین، برای شما و تیمتون آرزوی موفقیت میکنم

مصاحبه با بازی ساز ایرانی، جهت پیشرفت صنعت گیم ایران!

نظر شما نسبت به گفتگوی پلی مگ با بابک میرزایی چیست؟

منبع: پلی مگ

8 دیدگاه
  1. ali b40 می گوید

    دمشون گرم ولی اگه ادامه بدن

    1. رضا می گوید

      راسته کئوکسر تو بازیشه؟

  2. yasaman می گوید

    بازی عالییه من بی صبرانه منتظرم تو بازار ارائه بشه 😍👌

  3. Ali b می گوید

    بی شک یکی از استعداد هاست که میتونه در سطح جهانی هم بدرخشه
    بی صبرانه منتظر بازی xgun هستیم

  4. Hulk می گوید

    میتونه یکی از بهترین و بزرگ ترین گیم های ایران باشه و حتی میتونه در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشه❤️👑 با قدرت به کارتون ادامه بدین👑❤️

  5. Ali b می گوید

    کیفیت بازیش فوق العاده ست

  6. sara می گوید

    امیدوارم منتشر کنن خیلی وقته منتظریم

  7. Amin می گوید

    حالا هی فیلتر کنید کسبو کار مردمو کسات کنین.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود