همه چیز درباره اتاق فرار ترسناک و نحوه رزرو آن

0 335

دوست دارید در اتاق فرار نقش چه کسی را بازی کنید؟

اگر از نو به دنیا بیایید دوست دارید در کدام برهه زمانی زندگی کنید و به چه داستان و ماجرایی سر و کله بزنید؟ حضور در اتاق فرار به شما این شانس را می‌دهد که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف زندگی کنید و مثل یک کارآگاه، پلیس، زامبی و… با چالش‌ها روبرو شوید. البته اتاق فرار فقط یک تفریح و سرگرمی نیست؛ بلکه یک فعالیت مفید برای ذهن و تقویت مهارت‌های نرم هم به شمار می‌رود. در ادامه بیشتر با فواید و انواع اتاق فرار آشنا خواهید شد.

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یا اسکیپ روم، یک محیط معمولا سربسته است که شبیه به فضای داستان (یک حمام عمومی قدیمی، دفتر یک کارآگاه، یک آزمایشگاه آلوده و…) دکور شده است. بعد از اینکه مسئول بازی یا گیم مستر به شما توضیحاتی درباره بازی داد؛ همراه با تیمتان وارد این محیط خواهید شد.

حضور در اتاق فرار، تفاوت چندانی با ماجراهای نقش اصلی یک فیلم ندارد. شما ابتدا در جریان سناریوی بازی قرار می‌گیرید و سپس باید با حل چالش‌ها، راز و معمای اتاق را حل کرده و راهی برای خروج از اتاق پیدا کنید. معمولا در حدود یک ساعت زمان دارید تا بازی را حل کرده و از اتاق فرار، فرار کنید.

چجوری از اتاق فرار، فرار کنیم؟

اتاق فرار ژانرها و سبک‌های مختلفی دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد. بسته به ژانر بازی مورد نظرتان، باید با چالش‌ها و ماجراهای مختلفی روبرو شوید. مثلا در یک اتاق فرار ترسناک، باید با اتفاقات دلهره آور دست و پنجه نرم کنید اما در یک اسکیپ روم غیر ترسناک، تمرکزتان باید روی حل معماها باشد.

به همین دلیل، استراتژی شما هم برای فرار از اتاق‌هایی در ژانرهای مختلف، متفاوت خواهد بود. به طور مثال ممکن است در یک بازی ترسناک تصمیم بگیرید که دسته جمعی حرکت کنید تا امکان ترسیدنتان کمتر باشد؛ اما در اسکیپ روم جنایی، هر یک از اعضای تیم وظیفه پیدا کردن سرنخ‌های یک معما را بر عهده داشته باشند.

انواع اتاق فرار

همان طور که اشاره شد؛ بازی اسکیپ روم بی شباهت به فیلم نیست. اتاق فرار  ترسناک ممکن است مثل فیلم‌های هیچکاک پر از تعلیق و یا مثل فیلم جن گیر، با حضور موجودات ماورالطبیعه باشد. در این اسکیپ روم‌ها، کوراسیون، نورپردازی، موسیقی و صداگذاری و حتی حضور اکتورها (بازیگران) به شکلی است که کاملا حس می‌کنید در یک داستان دلهره آور گیر افتاده‌اید و راه نجاتی ندارید.

بسیاری از اتاق فرارهای جنایی یا معمایی هم شبیه به فیلم‌های شرلوک هلمز، کارآگاه پوآرو یا امثال آنها هستند و تمام المان‌های این فیلم‌ها مانند چالش‌های ذهنی، صحنه پردازی دقیق و… را دارند. به غیر از این دو ژانر، اسکیپ روم‌ها سبک‌های دیگری از جمله سیاسی، مهیج، کمدی و دراماتیک هم دارند.

اتاق فرار ترسناک چیه؟

در اتاق فرار ترسناک، ماجراها، نورپردازی و موسیقی برای ترساندن شما به کار گرفته شده‌اند. همچنین معمولا در این اسکیپ روم‌ها از اکتورها یا بازیگران هم استفاده می‌شود. اکتورها افرادی هستند که بخش‌هایی از سناریوی اتاق فرار را به صورت تئاتر جلو می‌برند و باید در طول بازی با آنها تعامل داشته باشید تا بتوانید راه خروج از اتاق را پیدا کنید. در اتاق فرار ترسناک، شما با اتفاقات و صحنه‌های دلهره آور روبرو می‌شوید و باید با کنترل ترس و اضطرابتان؛ راهی برای بیرون رفتن از اتاق فرار پیدا کنید.

به طور مثال ممکن است در یکی از این بازی‌ها، شما وارد محیطی شبیه به یک حمام عمومی قدیمی شده و متوجه شوید که این مکان، خانه اجنه و ارواح خبیث است و باید از دست آنها فرار کنید. در طول این بازی احتمالا بارها توسط اکتورهایی که نقش موجودات ماورایی یا افراد دیگر را بازی می‌کنند؛ غافلگیر خواهید شد اما باید در نهایت بتوانید معما را حل کرده و از اتاق خارج شوید.

کنترل ترس و قوانین اتاق فرار ترسناک

برای کنترل ترس در اسکیپ روم، چند راهکار کلی وجود دارد. در گام اول، بهتر است دائما به خودتان یادآوری کنید که تمام اتفاقات غیرواقعی هستند. تنفس عمیق، نوشیدن آب یا خوردن یک ماده قندی کوچک هم در کنترل اضطراب بسیار کمک کننده خواهند بود. در مورد قوانین اسکیپ روم هم باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • در هیچ یک از مراحل بازی، نباید از زور و فشار بیش از حد استفاده کنید. معماها و قفل‌های اسکیپ روم به شکلی طراحی شده‌اند که در صورت انتخاب کلید مناسب، نیازی به وارد کردن نیروی زیاد برای باز شدن ندارند.
  • برخی از وسایل اتاق فرار تنها برای تکمیل چیدمان استفاده شده‌اند و برچسب «دست نزنید» دارند. برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها، ترجیحا در طول بازی به سراغ این وسایل نروید.
  • تعداد نفرات تیم باید مطابق با تعداد اعلام شده باشد. همچنین باید به موقع به اتاق فرار برسید در غیر این صورت از زمان بازی‌تان کم خواهد شد.
  • در هنگام بازی، نباید هیچ آسیبی به اکتورها یا وسایل اتاق وارد کنید و در صورت عدم رعایت این نکات، مجبور به جبران خسارت خواهید بود.

رزرو بازی اتاق فرار ترسناک

بعد از توضیح این مسئله که اتاق فرار چیست و ژانرهای مختلف آن کدام است؛ نوبت به نکات مهم هنگام رزرو اتاق فرار می‌رسد. اسکیپ روم ترسناک، محبوب‌ترین سبک اتاق فرار است و به همین دلیل بیشترین اسکیپ روم‌ها هم در همین ژانر فعالند. برای انتخاب دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر؛ بهتر است هنگام رزرو اسکیپ روم ترسناک به نکات زیر توجه کنید:

  • بزرگ بودن فضای اتاق، منجر به تعقیب و گریز بهتر و در نتیجه احساس هیجان بیشتر خواهد شد. بنابراین حتما این نکته را هنگام رزرو در نظر داشته باشید.
  • نظرات افرادی که پیش ازشما در این اسکیپ روم بوده‌اند را بخوانید تا مطمئن شوید که گیم مستر، اکتورها و چیدمان اتاق حرفه‌ای و مناسب است.
  • خواندن خلاصه سناریوی بازی و درجه سختی، کمک می‌کند اتاق فراری انتخاب کنید که همخوانی بیشتری با روحیات شما و تیمتان داشته باشد.

با رعایت این نکات می‌توانید اسکیپ رومی متناسب با خواسته‌هایتان انتخاب کنید و خاطره‌ای فراموش نشدنی برای خود و عزیزانتان بسازید.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود