نکات خرید کتاب کمک درسی و مواردی که باید بدانید!

0 94

این روزها همۀ دانش آموزان به خوبی می‌دانند که موفقیت در امتحانات مدرسه، خصوصا موفقیت در کنکور برای دانش آموزان دبیرستانی بدون خرید کتاب کمک درسی ممکن نیست. کتاب‌های کمک درسی در ابتدایی‌ترین حالت به دانش آموزان کمک می‌کنند که مطالب کتاب درسی را به صورت عمیق یاد بگیرند. علاوه بر این نکات مهمی را به آن‌ها متذکر می‌شوند که ممکن است در حالت عادی به آن توجهی نشود.

با این وجود خرید کتاب درسی مناسب نیازمند دانستن نکات خاصی است که به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید. در این مطلب همراه ما باشید تا برخی از مهم‌ترین نکات برای خرید این کتاب‌ها را برای شما شرح دهیم.

چرا کتاب کمک درسی بخریم؟

کتاب‌های کمک درسی به شما کمک می‌کنند تا نکات مهمی که در کتاب به خوبی بیان نشده‌اند را بیاموزید. علاوه بر این، تست‌ها و پرسش‌های مرتبط با هر درس به شما کمک می‌کنند تا میزان یادگیری خود را بسنجید و اطلاعات خود را تثبیت کنید.

علاوه بر تمامی این موارد، اگر شما داوطلب کنکور باشید، بدون مطالعۀ نکات مهم و تمرین تست زدن در هر درس، به سختی می‌توانید در این آزمون موفق شوید. البته این موارد تنها بخش کوچکی از مزایای خرید کتاب کمک درسی است. اما همه این‌ها نشان می‌دهد که نباید از خرید این کتاب‌ها غافل شوید. حال که از اهمیت خرید کتاب کمک درسی آگاه شدید، زمان آن است که برخی از نکات مهم برای انتخاب کتاب کمک درسی مناسب را بدانید.

  1. کیفیت را فدای کمیت نکنید!

همان‌طور که می‌دانید، امروزه برای هر درسی در مقاطع تحصیلی مختلف از اول دبستان گرفته تا پایان دوره دبیرستان هزاران کتاب کمک درسی منتشر شده است. حتی ممکن است هر یک از انتشارات‌ها چندین کتاب مختلف را برای یک درس خاص منتشر کنند. با این وجود اگر تصور می‌کنید که خرید چندین کتاب کمک درسی برای یک درس خاص شانس شما را برای موفقیت افزایش می‌دهد، سخت در اشتباهید!

زیاده‌روی در خرید کتاب کمک درسی نه‌تنها مفید نیست، بلکه معایبی را نیز همراه دارد. زیرا هر یک از این کتاب‌ها با زبان متفاوتی نوشته شده است و برای این‌که تاثیرگذار باشد، نیاز به صرف زمان زیادی خواهد داشت. بنابراین بهتر است تنها یک یا نهایتاً دو کتاب مناسب برای هر درس خود خریداری کنید و تمرکز بیشتری روی آن بگذارید تا بتوانید تمامی مطالب را مطالعه کنید.

  1. از تجربۀ دیگران استفاده کنید.

از آن‌جا که تنوع کتاب‌های کمک درسی بسیار زیاد است، زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است همواره از افرادی که پیش از این از کتاب‌های مختلف استفاده کرده‌اند، کمک بگیرید و از تجربۀ آنان استفاده کنید. با این وجود باید دقت داشته باشید که اگر یک کتاب کمک درسی برای فردی مناسب باشد، لزوماً گزینۀ خوبی برای شما نخواهد بود.

برای مثال اگر سطح درسی فرد از شما بالاتر یا پایین‌تر باشد، کتاب‌های کمک درسی انتخابی او نیز با شما متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است در قدم دوم از مشاوران یا معلمان خود کمک بگیرید؛ زیرا این افراد آشنایی خوبی با سطح درسی شما دارند و می‌توانند بهتر به شما کمک کنند.

  1. کتاب هم‌سطح خود انتخاب کنید

کتاب‌های کمک درسی مختلف برای دانش آموزانی با سطوح درسی متفاوت منتشر می‌شوند. بنابراین بهتر است پیش از خرید هر کتاب اطلاعات مربوط به آن را به دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که مناسب شما است. برای مثال، اگر سطح ریاضی شما ضعیف است، خرید کتاب کمک درسی که تست‌های این درس را در خود جای داده، گزینۀ مناسبی برای شما نخواهد بود. در این شرایط بهتر است کتابی را تهیه کنید که درسنامۀ کاملی داشته باشد تا ابتدا موضوعات درسی را به شما یاد بدهد. سپس با کمک پرسش‌ها و تست‌ها برای یادگیری عمیق‌تر مطالعه کنید.

  1. شیوۀ نگارش کتاب را دست کم نگیرید

هر فردی ممکن است شیوۀ نگارش خاصی را دوست داشته باشد و خوشبختانه کتاب‌های کمک درسی با لحن و شیوه‌های متفاوتی وجود دارند. مثلا برخی از افراد با کتاب‌هایی که صمیمانه و روان دارند ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. درحالی که برخی دیگر جدیت و رسمی بودن را ترجیح می‌دهند. بنابراین بهتر است ابتدا بخشی از کتاب را مطالعه کنید و مطمئن شوید که با قلم نویسنده ارتباط خوبی برقرار می‌کنید.

  1. کتاب‌ها هم تاریخ انقضا دارند!

در سال‌های اخیر کتاب‌های درسی تغییرات زیادی داشته‌اند و همین موضوع موجب شده است که دانش آموزان در هر سال تحصیلی کتاب‌های کمک درسی جدیدی خریداری کنند. بدون شک کتاب‌های کمک درسی 3 یا 4 سال قبل مناسب دانش آموزان امسال نخواهد بود. بنابراین در هنگام خرید کتاب درسی مطمئن شوید که کتاب موردنظر به‌روز بوده و مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی تدوین شده است.

  1. در کتاب خریدن، معروفیت را در نظر نگیرید!

وقتی صحبت از خرید کتاب کمک درسی می‌شود، بسیاری از ما تنها نام چند انتشارات معروف در ذهنمان نقش می‌بندد و تصور می‌کنیم که همین کتاب‌ها برای همه مفید است. با این وجود بهتر است بدانید که اگرچه این کتاب‌ها بسیار معروف هستند، اما لزوماً بهترین انتخاب نخواهند بود. بنابراین تمامی کتاب‌ها را با دقت بررسی کنید و از کتاب‌هایی که کمتر اسمی در کرده‌اند به راحتی گذر نکنید!

  1. فهرست کتاب را مطالعه کنید

چه‌گونه کتابی می‌خواهید؟ آیا کتابی مطابق با دروس کتاب درسی نیاز دارید تا تمامی مباحث پیوستگی خود را حفظ کنند؟ یا یک کتاب جامع که تمامی نکات ریز درس را مطرح کند؟

پاسخ تمامی این پرسش‌ها در فهرست کتاب وجود دارد. شما می‌توانید به راحتی بخش‌های کتاب‌ را بررسی کرده و مطمئن شوید که کتاب انتخابی شما تمامی نکات مهم درسی را به شما آموزش خواهد داد.

کتاب کمک درسی خود را از کجا بخریم؟

حال که با نکات مهم برای انتخاب کتاب کمک درسی مناسب آشنا شدید، زمان آن است که برای خرید آن تصمیم بگیرید. خرید کتاب در شهرهای بزرگ دردسرهای خاص خود را دارد. زیرا شما باید ساعت‌ها در ترافیک منتظر بمانید یا مسیر طولانی را طی کنید. در شهرهای کوچک‌تر نیز اگرچه مسیرها کوتاه‌تر است، اما کتاب فروشی‌ها تنوع کافی برای خرید تمامی کتاب‌های کمک درسی را ندارند! پس کتاب کمک درسی را از کجا بخریم؟

به لطف اینترنت، شما می‌توانید بدون خارج شدن از اتاق خود کتاب‌های موردنظر خود را انتخاب و خریداری کنید و تمامی آن‌ها را درب منزل تحویل بگیرید. برای این‌کار می‌توانید به سایت فروشگاه تلکتاب مراجعه کرده و کتاب موردنظر خود را از بین هزاران کتاب کمک درسی موجود در این فروشگاه جست‌وجو کنید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی برخی از نکات مهم برای خرید کتاب کمک درسی پرداختیم. اگر پس از مطالعۀ این نکات تصمیم به خرید کتاب‌های مناسب خود را دارید، بهترین گزینه خرید از یک فروشگاه معتبر است. تلکتاب یک کتاب فروشی آنلاین است که شما می‌توانید تمامی کتاب‌های درسی و کمک درسی خود را با تخفیفات ویژه از آن خریداری کنید. اما این پایان ماجرا نیست! تمامی کتاب‌های این فروشگاه به صورت رایگان به سراسر کشور ارسال می‌شود و شما می‌توانید از این فرصت استثنایی استفاده کنید.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود