نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق | بی ادعا و لایق تمجید

نقد و بررسی بازی سفیر عشق (سفیر عشق و بررسی نقاط قوت و ضعف)

63 16,190

این روزها صنعت گیم ایران (البته اگر بتوان اسمش را صنعت گذاشت) در حال و هوای خوبی قرار ندارد؛ توقع های بیجا مخاطبین و گیمرهای ایرانی یکطرف، عدم حمایت از بازی سازان ایرانی (چه از سوی مردم و چه از سوی نهادهای رسمی) طرف دیگر. خب طبعا با این وضع برای هیچ بازی ساز مستقل یا استودیوهای خصوصی صرف اقتصادی ندارد که اقدام به ساخت بازی های ویدیویی مطابق با استانداردهای جهانی بسازند، فکرش را بکنید حداقل 5 سال از عمر خود را فول تایم روی یک پروژه بگذارید، در آخر هیچ حمایتی انجام نشود و مردم حتی حاضر نشوند هزینه اندکی بابت بازی شما کنند و مورد کم لطفی نیز قرار بگیرید.

همه مشکلاتی که گفته شد، چندین سال است مطرح می باشند و تا زمانی که زنحیره اتحاد بین گیمرها، رسانه ها، بازی سازان و از همه مهمتر نهادهای رسمی، مثل بنیاد ملی بازی های رایانه ای برقرار نباشد، روز به روز به عقب برمی گردیم و هیچ پیشرفت جمعی شکل نمی گیرد، مگر اینکه با خلاقیت های فردی و ساختن استودیوها با مشکلات موجود، هر چند وقت یکبار خبر خوشی بشنویم …

بازی سفیر عشق را می توان یکی از پرزحمت ترین بازی های ویدیویی چند سال اخیر صنعت بازی سازی و گیم ایران دانست؛ رسانا شکوه کویر حدود 5 سال با هزینه های بسیار زیاد و تلاش مداوم، چند روز قبل بالاخره بازی را عرضه کرد و به شخصه خیلی ذوق داشتم که ببینم ثمره این تلاش 5 ساله چطور است …
بازی را تهیه کردم و امروز نقد و بررسی آن را بعد از اتمام بازی با شما به اشتراک گذاشتم.

با نقد و بررسی بازی سفیر عشق همراه سایت پلی مگ باشید.

با نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق همراه سایت پلی مگ باشید
با نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق همراه سایت پلی مگ باشید

با توجه به اینکه خیلی ها قصد تجربه این بازی را دارند و هنوز آن را خریداری نکرده و یا کامل تجربه نکرده اند، سعی شده است تا از هرگونه اسپویل خودداری شود.

نقد و بررسی بازی سفیر عشق (نقاط ضعف و قوت)

شروع غافلگیر کننده و در اوج که نوید یک تجربه لذتبخش را می دهد

زمانی که بازی را آغاز می کنید، اولین چیزی که شما را جذب خودش می کند، سینماتیک جذاب بازی و تعقیب و گریز شخصیت اصلی بازی، یعنی مهران، توسط یاران ابن زیاد است و چیزی که در این سینماتیک خیلی به چشم می آید، گرافیک بسیار خوب بازی، است که برای یک عنوان ایرانی کاملا قابل ستایش است.

شروع بازی سفیر عشق بسیار هیجان انگیز و گنگ (البته از نوع جذاب آن) و شما را به ادامه بازی تشویق می کند | نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق
شروع بازی سفیر عشق بسیار هیجان انگیز و گنگ (البته از نوع جذاب آن) و شما را به ادامه بازی تشویق می کند | نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق

30 الی 40 دقیقه اول از گیم پلی بازی ایرانی سفیر عشق، به شخصه برای من چه از لحاظ داستان، سینماتیک، دیالوگ بسیار فوق العاده گذشت و به نظر می رسد سازندگان این بازی به خوبی اهمیت شروع یک بازی ویدیویی و تاثیر آن روی گیمر و همراهی تا پایان بازی را به خوبی درک کرده اند.

شروع بازی سفیر عشق همه چیز دارد ... | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
شروع بازی سفیر عشق همه چیز دارد … | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

به طور کلی برخلاف تصوری که داشتم، شروع بازی سفیر عشق به هیچ عنوان کلیشه ای نبود و با توجه به انتظاری که از یک بازی ایرانی داشتم، چند لول قوی تر عمل کرد و حتی می توانم بگویم من را غافلگیر کرد و احساس می کرد تا پایان بازی هیچ ضعفی نمی تواند من را از تجربه بازی کنار بکشد!

عدم بهینه بودن بازی؛ ضدحالی بزرگ برای کسانی که از شروع بازی لذت بردند!

متاسفانه هر چقدر که از شروع بازی و کیفیت قابل قبول دیالوگ ها، سینماتیک ها و گیم پلی بازی رضایت داشتم اما از سوی دیگر عدم بهینه بودن بازی که منجر به کرش خوردن و افت فریم های شدید، روی سیستمی که توانایی اجرای بازی های روز را با کیفیت و فریم بالا دارد می شد، از ذوق من کم می کرد.

مصرف کارت گرافیک (GPU) = 99% روی آخرین کیفیت؛ اگر چه این مشکل تا حدودی جلوتر کمتر شد | نقد و بررسی سفیر عشق
مصرف کارت گرافیک (GPU) = 99% روی آخرین کیفیت؛ اگر چه این مشکل تا حدودی جلوتر کمتر شد | نقد و بررسی سفیر عشق

علی رغم اینکه با پیش بردن بازی دیگر خبری از افت فریم های آزاردهنده که منجر به کرش خوردن بازی می شدند نبود، اما در برخی از بخش های بازی، هنوز هم شاهد افت فریم و عدم ثبات در بازی، از لحاظ فنی بودم.

اگر چه این یک پروژه سنگین، به خصوص برای بازی سازان ایرانی محسوب می شود و بازی های بزرگ هم در روزهای اول عرضه مشکلات فنی بسیار زیادی دارند، نمونه اش بازی سایبرپانک 2077 یا برخی از عناوین یوبیسافت که در روز عرضه افتضاح های بسیار بزرگی را به بار آوردند.
به شخصه انتظار دارم این مشلات فنی طی آپدیت های پیش رو که سازندگان بازی سفیر عشق برای آن در نظر گرفته اند، برطرف شود.

سوالات خود را در رابطه با «سیستم مورد نیاز بازی سفیر عشق» در بخش مربوط به خود بپرسید (روی متن بنفش کلیک کنید)

گرافیک و نورپردازی بسیار خوب در کنار طراحی فوق العاده مکان ها

بدون شک یکی از مواردی که از همان اول شما را جذب خودش می کند و لبخند رضایت را بر لبان شما می آورد، نورپردازی و گرافیک بسیار خوب بازی است؛ علی الخصوص زمانی که مهران در شهر ری حضور دارد. اما هر چقدر هم که گرافیک و نورپردازی خوب باشد، تا زمانی که بازی بهینه نباشد، آنطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نمی گیرد، چرا که گیمر در وهله اول به دنبال تجربه روان و بدون مشکل است.

طراحی مکان فوق العاده، نورپردازی و گرافیک جذاب بازی ایرانی سفیر عشق در یک قاب
طراحی مکان فوق العاده، نورپردازی و گرافیک جذاب بازی ایرانی سفیر عشق در یک قاب

همچنین مکان هایی که در آن بازی در جریان دارد بسیار عالی طراحی شده اند و برخلاف چیزی که انتظار داشتم اصلا حس تکراری بودن نمی داد و حتی می توان گفت محله به محله تفاوت را احساس می کردید.

تصویر گویای همه چیز است (بخشی از بازی سفیر عشق)
تصویر گویای همه چیز است (بخشی از بازی سفیر عشق)

طراحی شخصیت ها و جزئیات آن نسبتا خوب انجام شده است

اینکه آیا سازندگان طبق روایات تاریخی سعی بر طراحی چهره و حتی لباس شخصیت های بازی داشته اند را نمی دانم، اما طراحی چهره شخصیت ها در سطح نسبتا خوبی قرار دارد و نه می توان خیلی به آن ایراد گرفت و نه خیلی فوق العاده است. اما همین که شخصیت ها شبیه هم نیستند (شخصیت های اصلی که در داستان بازی قرار دارند) خودش یک اتفاق مثبت محسوب می شود.

رسانا شکوه کویر توجه ویژه ای روی طراحی چهره شخصیت های اصلی داشته است | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
رسانا شکوه کویر توجه ویژه ای روی طراحی چهره شخصیت های اصلی داشته است | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

دیالوگ ها و دوبله در سطح خیلی خوبی قرار دارند

اینکه در بازی سفیر عشق دیالوگ ها به خوبی نوشته شده اند و صداگذاری توسط بهترین صداپیشگان ایرانی، نظیر منوچهر والی زاده (در نقش مهران – شخصیت اصلی بازی | به شخصه عاشق صدای منوچهر والی زاده هستم)، زهره شکوفنده، غلامرضا صادقی و … نشان می دهد که سازندگان بازی سفیر عشق هدفشان فقط ساختن نبوده است و قصد داشته اند تا همه چی به بهترین شکل ممکن پیش برود. دیالوگ ها هم به خوبی و همگام با داستان خوب پیش می رفت و به هیچ عنوان خشک و بی روح نبود.

سکانسی که مهران از ورود مسلم به کوفه هیجان زده می شود اما ...
سکانسی که مهران از ورود مسلم به کوفه هیجان زده می شود اما …

شخصیت های بی حس

هر چقدر که از خوب بودن دیالوگ ها و صداگذاری ها بگویم، باید از بی حس بودن شخصیت های بازی نیز بگویم. به طور مثال در بخش هایی که دیالوگ ها با صداپیشگی کاملا حرفه ای و با حس (مثلا دیالوگ فان) گفته می شد، از طرف دیگر شخصیت ها نمی توانستند آن حس را منتقل کنند؛ به قول معروف میمیک صورت شخصیت ها راضی کننده نبود (در مقایسه با بازی های AAA جهانی).

شاید برایتان عجیب باشد اما این ضعف به شدت من را یاد بازی Assassin’s Creed: Odyssey می انداخت؛ فکر میکنم کسانی که این دو عنوان را تجربه کرده اند، با من هم عقیده باشند.

موسیقی متن بازی، به خصوص در برخی از مراحل فوق العاده است

شاید از لحاظ تنوع موسیقی متن های زیادی در سفیر عشق وجود نداشته باشد اما برخی از آنها بسیار زیبا هستند؛ در یکی از مراحل (مرحله بیابان و حمله …) واقعا از موسیقی متن بازی لذت بردم؛ بدون شک موسیقی متن خوب در بازی ویدیویی می تواند حس و حال و انرژی بازی را به شما منتقل کند که فکر می کنم سفیر عشق از این لحاظ خوب ظاهر شد.

یکی از مراحل به یاد ماندنی سفیر عشق که موسیقی متن بسیار فوق العاده ای داشت | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
یکی از مراحل به یاد ماندنی سفیر عشق که موسیقی متن بسیار فوق العاده ای داشت | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

همچنین لازم به ذکر است تیتراژ پایانی بازی را سالار عقیلی خوانده است.

عدم چالش برانگیز بودن بازی، حتی روی سخت ترین حالت

یکی از ویژگی هایی که باعث می شود تا شما از این سبک بازی ها لذت ببرید و هیچوقت خسته کننده نباشد، وجود چالش در بازی است؛ این چالش ها می توانند مبارزات نفسگیر با باس فایت ها باشند تا دشمنانی که به سادگی قافله را نمی بازند. با وجود اینکه یک سری دشمنان به ظاهر قوی طراحی شده بودند، اما هیچوقت آن حسی که باید به عنوان یک تجربه چالش برانگیز دریافت کنید را حس نمی کنید. من حتی بازی را روی سخت ترین حالت خود بازی تجربه کردم اما واقعا نمی توانم آن را به عنوان یک بازی چالش برانگیز به همراه مبارزات نفسگیر قبول کنم.

بازی حتی روی سخت ترین سطح نیز ساده است | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
بازی حتی روی سخت ترین سطح نیز ساده است | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

باگ های عجیب و غریب که گاها باعث می شد از بازی کردن فرار کنم!

یک سری باگ ها هستند علی رغم اینکه تجربه بازی را زشت می کنند اما قابل چشم پوشی هستند؛ مثلا در بازی باگ هایی وجود داشت که می توانستید از آنها بگذرید، مثلا اسب شما در دیوار فرو می رفت یا تمام آدم های محله در حین حرکت ایست می کردند، انگار که زمان متوقف شده است.

درخت در دیوار (بی دلیل) و NPC هایی که بعد از حرکت متوقف شده اند | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
درخت در دیوار (بی دلیل) و NPC هایی که بعد از حرکت متوقف شده اند | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

اما یک سری باگ در بازی وجود داشت که به معنای واقعی کلمه روی اعصابم بودند؛ در یکی از مراحل بازی نوار سلامت مهران کم شده بود و برای بازیابی آن قصد داشتم گیاه مخصوص را بردارم، اما زمانی که برمی داشتم، دیگر نمی توانستم حرکت کنم و این کار را پشت هم تکرار می کرد تا جایی که مجبور می شدم به منو بروم و بازی را دوباره شروع کنم، اما دوباره این اتفاق به شکل دیگری رخ می داد! خب وقتی از چک پوینت عقب تر شروع می شود باید حق بدهید کمی عصبی شوم و بخواهم بازی را ترک کنم …

یکی از باگ های آزاردهنده که امکان حرکت کردن را به من نمی داد و مجبور می شدم بازی را از اول شروع کنم! | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
یکی از باگ های آزاردهنده که امکان حرکت کردن را به من نمی داد و مجبور می شدم بازی را از اول شروع کنم! | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

سازندگان سعی کرده اند تا از همه چیز فکت تاریخی بسازند

چیزی که برایم بسیار جالب و رضایت بخش بود و با داستان بازی نیز ارتباط مستقیم داشت، ویژگی فکت گونه اتفاقات بازی بود؛ مثلا وقتی با شخصیت یا مکان های جدید آشنا می شوید، با رفتن به منوی بازی و بخش داستان می توانید روایت های مهم درباره آن شخص یا مکان را به صورت خلاصه بخوانید.

بیوگرافی شخصیت ها در سفیر عشق
بیوگرافی شخصیت ها در سفیر عشق

حتی جالب است بدانید پشت دریافت گنج ها، سلاح های جدید (مثلا شمشیر)، داستان هایی وجود دارد که به اتفاقات مختلف ربط می دهند که برای من جالب بود و به نظرم این کار سازندگان بازی سفیر عشق هوشمندانه و خلاقانه بود.

حتی گنیجنه هایی که پیدا می کنید دارای داستان هستند! | نقد و بررسی سفیر عشق
حتی گنیجنه هایی که پیدا می کنید دارای داستان هستند! | نقد و بررسی سفیر عشق

سیستم اسب سواری نسبتا خوب

خب اگر بخواهید سیستم اسب سواری را با بازی های AAA و خارق العاده نظیر The Last of Us 2، Red Dead Redemption 2 و … مقایسه کنید، طبیعتا سفیر عشق کوچک ترین حرفی برای گفتن ندارد، اما اگر بخواهید با بازی های متوسط، مثل Assassin’s Creed Origins یا حتی نسخه Odyssey مقایسه کنید، سفیر عشق عملکرد ضعیفی ندارد و حتی حس امید بسیار خوبی جهت پیشرفت این سیستم در نسخه ها یا بازی های بعدی این شرکت منتقل می کند.

مقایسه سیستم اسب سواری سفیر عشق با بازی های AAA جهانی کار بسیار اشتباهی است اما در کل در سطح مناسبی قرار دارد | نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق
مقایسه سیستم اسب سواری سفیر عشق با بازی های AAA جهانی کار بسیار اشتباهی است اما در کل در سطح مناسبی قرار دارد | نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق

وجود مکانیزم ها و المان های مختلف و کاربردی اما بعضا دکوری!

در بازی سفیر عشق سعی شده است تا تمامی مکانیزم های موجود در یک بازی هک اند اسلش، نقش آفرینی و ماجراجویی به کار گرفته شود که نتیجه آن گیم پلی روان و جذاب شده است. در این بازی مخفی کاری وجود دارد، سیستم لول بندی و ارتقاء وجود دارد، سیستم اسکیل که در بازی های نقش آفرینی معمولا به صورت درختی است وجود دارد تا …

مخفی کاری در سفیر عشق | نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق
مخفی کاری در سفیر عشق | نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق

البته خیلی از مکانیزم ها تقریبا دکوری محسوب می شدند و آنطور که سازندگان روی آن مانور می دادند نبود. نمونه اش ویژگی بالا رفتن از دیوار که تقریبا بدون فایده و استفاده بود؛ حتی اگر سازندگان بازی چنین ویژگی را به بازی خود اضافه نمی کردند، هیچ فرقی در گیم پلی ایجاد نمی کرد و این ویژگی اصلا با بازی مثل Assassin’s Creed قابل مقایسه نیست.

ارتقاء اسکیل ها (مهارت ها) در سفیر عشق | نقد و بررسی سفیر عشق
ارتقاء اسکیل ها (مهارت ها) در سفیر عشق | نقد و بررسی سفیر عشق

به قول معروف شاید عدم وجود یک ویژگی یا المان در بازی قابل پذیرش باشد و با عملکرد خوب بازی زیر سوال نرود، اما وجود یک المان یا مکانیزم ضعیف در بازی، می تواند به ضعف های آن عنوان اضافه کند.

ارتقاء اسلحه ها در سفیر عشق | نقد و بررسی سفیر عشق
ارتقاء اسلحه ها در سفیر عشق | نقد و بررسی سفیر عشق

مردمی که با دیوار حرف می زنند …

اگر کمی به شخصیت های غیرقابل بازی (اصطلاحا NPC) دقت کنید، متوجه بی هدف بودن آنها می شوید؛ به طوری که سازندگان فقط خواسته اند دنیای بازی خالی نباشد. البته باز هم برای یک بازی ایرانی بسیار خوب و رضایت بخش است، مثلا در بخش هایی از بازی کودکان خاک بازی می کنند، در کنار حیوانات بازی می کنند، مردم با یکدگیر صحبت می کنند و … اما باز هم آنطور که باید باشد نیست، در واقع معتقدم سازندگان کم کاری کرده اند.

بهتر بود رسانا شکوه کویر از پتانسیل های جهانی که خلق کرده استفاده می کرد | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
بهتر بود رسانا شکوه کویر از پتانسیل های جهانی که خلق کرده استفاده می کرد | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

اگر فعالیت هایی در بازی، جهت تعامل مهران با NPC ها وجود داشت بسیار عالی می شد؛ مثلا خرید لباس از بازار، فروختن اشیائی که پیدا می کنید یا … که فکر نمی کنم اضافه کردن اینطور موارد برای سازندگان بازی چیز سنگینی محسوب شود.

البته همیشه مثل این تصویر زیبا نیست و خیلی اوقات NPC ها بی هدف با دیوار صحبت می کنند | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
البته همیشه مثل این تصویر زیبا نیست و خیلی اوقات NPC ها بی هدف با دیوار صحبت می کنند | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

مخفی کاری و هوش مصنوعی بسیار ضعیف

وجود المان ها و ویژگی های مخفی کاری در بازی یک اتفاق مثبت است و فکر می کنم سازندگان بازی با اضافه کردن این ویژگی به سفیر عشق، متوجه ضعف های آن شده باشند و در نسخه دوم (احتمالا) آنها رو بهبود و رفع کنند. اگر بازی را تجربه کرده باشید حتما شما هم متوجه ضعف هوش مصنوعی و به معنای دیگر بی فایده بودن این المان شده باشید.

قضاوت با شما ... | نقد و بررسی بازی سفیر عشق
قضاوت با شما … | نقد و بررسی بازی سفیر عشق

به طور مثال من جلوی چشم دشمنان حرکت می کردم اما تا وقتی که در حد تنفس دهان به دهان نزدیکشان نمی شدم، متوجه حضور من نمی شدند و آنها رفتار به شدت ربات گونه ای داشتند؛ شاید وجود چنین ویژگی در بازی یک اتفاق مثبت باشد اما اینکه به صورت ضعیفی پیاده سازی شده است طبعا باعث خسته شدن گیمر از بازی می شود.

طراحی مراحل و روایت داستان بازی سفیر عشق، در اواخر شما را از اوج به پایین می کشد که در نتیجه آن شاهد پایان بندی بسیار ضعیفی بودیم

بدون شک از خیلی از ضعف ها مثل باگ ها و مشکلات فنی تا حدی می توان گذشت، چرا که با آپدیت های سازنده دیر یا زود برطرف می شوند. اما متاسفانه چیزی که من را در رابطه با بازی سفیر عشق اذیت کرد، مربوط به اواخر بازی است.

گیمر، مخاطب، شنونده، تماشاگر و … هیچوقت اول یک بازی، فیلم، آهنگ و مسابقه ورزشی را یادش نمی ماند، حالا می خواهد هر چقدر خوب باشد، همه آخرین چیزی که دیده اند یا شنیده اند را به خاطر می سپارند، نمونه هم بسیار زیاد است …
بازی سفیر عشق هر چقدر شروع خوب و طوفانی برای یک بازی ایرانی داشت، اما مراحل آخر از لحاظ داستانی و طراحی مراحل دچار افت شدیدی شد، به طوری که حس می کنید درحال پرواز در ارتفاع بسیار زیاد و لذت بردن از موقعیت خودتان هستید اما یک آن سقوط می کنید.

متاسفانه تا قبل از اینکه تیتراژ پایانی شروع شود، اصلا فکر نمی کردم اینجا خط پایان است و نسخه اول به اتمام رسیده است، حتی با توجه به اتفاقاتی که در داستان بازی رخ داد فکر می کردم تازه در اواسط داستان بازی قرار دارم و بعد از عدم بهینه بودن بازی (مخصوصا در شرواع)، این دومین ضدحالی بود که خوردم!

شاید سازندگان بازی سفیر عشق فکر می کردند با نوشتن «این یک پایان نیست …» (فکر می کنم همچین جمله ای بود)، گیمرها توجهی به پایان بازی نمی کنند و برای نسخه جدید هایپ می شوند، اما همانطور که گفتم پایان اثر مهم تر از آغاز آن است.

از داستان که بگذریم، می رسیم به طراحی مراحل در اواخر بازی؛ هر چقدر که گیم پلی بازی پله به پله پیشرفت می کرد و تنوع و لذت استفاده از سلاح های مهران بیشتر می شد، اما طراحی مراحل همانند داستان دچار افت فاحشی می شد. به طوری که 2-3 مرحله مهم داستانی بازی، فقط و فقط مخفی کاری بود، آن هم با آن مخفی کاری ضعیف و هوش مصنوعی ضعیف که نتیجه ای جز حوصله سر بر بودن نداشت.

فارغ از اینها شاید آن شروع طوفانی و جذاب باعث شد تا از پایان بازی دلخور شوم.

آیا بازی ایرانی سفیر عشق ارزش تجربه کردن را دارد؟

به عنوان یک گیمر، فارغ از تمامی مشکلات ذکر شده، از تجربه بازی سفیر عشق لذت بردم و در صورتی که نسخه دومی در کار باشد، باز هم آن را با اشتیاق فراوان تجربه خواهم کرد. حقیقتا وقتی اولین بار تریلر سفیر عشق را تماشا کردم، فکر نمی کردم بازی واقعا در همین حد باشد و اینکه رسانا شکوه کویر بدون هر گونه غلو کردن و ادعا توانست چنین نتیجه ای را تحویل گیمرها دهد، به شخصه برای من ارزشمند است.
در نتیجه پاسخ بله است؛ بازی از ارزش تجربه بالایی برخوردار است، به خصوص اینکه ایرانی است.

شاید اگر بازی در خیلی از بخش ها خوب ظاهر نمی شد، من هم از خیلی از ضعف ها چشم پوشی می کردم؛ به معنای دیگر سفیر عشق تمام انتظارات و استانداردهایی که از یک بازی ایرانی انتظار داشتم را جابجا کرد!

چرا باید از بازی سفیر عشق حمایت کنیم؟!

یکبار هم که شده گارد خود را نسبت به بازی های ایرانی پایین بیاورید و به چیزهایی که می گویم فکر کنید!
فکرش را بکنید ده ها سفیر عشق و بهتر از آن توسط جوانان و صداپیشگی دوبلورهای معروف و کاملا ایرانی ساخته شود؛ چه حسی دارید؟! آیا دوست ندارید که بازی های بهتر و قوی تر از این اثر، از تاریخ غنی ایران ساخته شود و یا حتی رسانا شکوه کویر با انگیزه بیشتر نسخه جدید را بسازد و تلاش خود را جهت برطرف کردن مشکلات بگذارد؟

بازی در سطح خیلی خوبی قرار دارد و نشان می دهد که اگر ما حمایت کنیم، می توانیم انتظار عناوین قوی تری را نیز داشته باشیم؛ قیمت بازی در مقایسه با بازی های خارجی در حالت ایده آلی قرار دارد و هر کسی توانایی تهیه آن را دارد. شما می توانید با خرید این بازی و در نهایت به اشتراک گذاری تجربه خود، پاسخ زحمات 5 ساله سازندگان بازی را بدهید و لطفا به فکر دانلود و تهیه غیرقانونی و رایگان بازی نباشید.

 

 

نقد و بررسی بازی های ویدیویی جدید را از سایت پلی مگ دنبال کنید!

آیا بازی ایرانی سفیر عشق را تجربه کرده اید؟
نظر شما نسبت به این بازی چیست؟

منبع: سایت پلی مگ


7.5
خوب

نقد و بررسی بازی سفیر عشق

نمره ای که مشاهده می کنید از 10 نمره در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه این بازی ایرانی است هر چه بازی را پیش بردم و انتظاراتم بیشتر شد، از خیلی از موارد توانستم چشم پوشی کنم و از خیلی ها نیز خیر ...

خیلی از مشکلاتی که در این مقاله در رابطه با بازی سفیر عشق خواندید (مثل عدم بهینه بودن و باگ های آزاردهنده) احتمالا طی آپدیت های پیش رو برطرف خواهند شد؛ به طور کلی این بازی فراتر از انتظارات شخصی من عمل کرد و همین دلیلی شد تا انتظاراتم از این بازی پله به پله بیشتر شود؛ رسانا شکوه کویر با این پروژه نشان داد که چقدر بلندپرواز و جاه طلب است و به شخصه منتظر پروژه های بعدی از این شرکت هستم.
  • نمره داده شده 7.5
63 دیدگاه
  1. Mehrab123 می گوید

    عالی!
    فقط شما که از بازی های ایرانی حمایت میکنین اگه میشه یه بررسی ریز از بازیِ ایرانی light response هم برید چون سایت های ایرانی اصلا راجب این بازی صحبتی نکردن و این واقعا ناراحت کنندس!

    1. admin می گوید

      سلام وقتتون بخیر؛ اتفاقا توی برنامه هامون هست …

  2. saifullah می گوید

    سلام چقسم بازی را نصب کنم؟

    1. admin می گوید

      سلام وقت بخیر؛ متوجه منظورتون نشدم

  3. سعید می گوید

    سلام.
    می‌توانم بگویم سازنده ترین نقد یا جزو سازنده ترین نقد ها بود.ایراد ها گفته شد و خوبی ها گفته شده و از همه مهم‌تر لحن نقد بود که کاملا جهت پیشرفت کارهای بعدی گفته شده بود.👌🏻🌹

    1. admin می گوید

      سلام وقتتون بخیر؛ نظر لطفتون هست سعید عزیز 🌹
      شاد و پیروز باشید

  4. محمدمهدی می گوید

    سلام
    باز هم مثل بقیه ی تحلیل ها، کامل و رفع سوال های گیمرهای دیگر…
    خدا رو شکر بازی خوبیه اما متاسفانه همیشه ما فقط بازی مذهبی میبینیم
    مثلا چه بازی هایی که نمیشه از هخامنشیان یا… ساخت!
    یادتونه بازی اساسین اوایل اسمش یه جورایی بود شاهزاده پارسی؟ بعد شگفتی شده بود
    خب واقعا الان اگر این عیب ها رو برطرف کنن و یه بازی ای بسازن از تاریخ دیگر ایران یا… عالی میشه
    البته اگر ارشاد گیر نده ایشالا به بعضی چیزهای اون بازی که میدونین
    موفق باشید…

    1. admin می گوید

      سلام وقتتون بخیر؛ متاسفانه یک سری محدودیت ها وجود داره که شاید کار رو برای بازی سازان عزیز سخت کنه؛ همچنین طبیعتا بازی های مذهبی بیشتر مورد توجه یک سری از نهاد ها قرار می گیرند …
      البته فکر میکنم منظور شما Prince of Persia باشه که مستقل از Assassin’s Creed هست
      شاد و پیروز باشید

  5. سالار می گوید

    بیارید از استیم بخریم خب از کجا بخرم گیم رو اه دارم دیوانه میشم حتما بزارید استیم من میخرمش

    1. admin می گوید

      سلام وقت بخیر؛ فروشگاه های ایرانی این بازی رو میفروشند؛ همچنین نسخه دیجیتال به زودی عرضه میشه
      شاد و پیروز باشید

  6. آراد می گوید

    سلام
    الان حدود چند هفته ای میشه که بازی زیبای سفیر عشق در بازار آمده
    ولی من در رشت زندگی می کنم همیشه از سی دی فروشی های رشت می پرسم که آیا این سی دی بازی را آورده اند یا نه
    میگن برای ما نمیاد
    یه سوال مگه فقط تو تهران این بازی توزیع شده به رشت نمیاد؟

    1. admin می گوید

      سلام آراد عزیز، وقتتون بخیر؛ بازی رو باید به صورت آنلاین سفارش بدید
      شاد و پیروز باشید

  7. آراد می گوید

    یعنی اصلا هیچ وقت تو اینترنت نمیشه دانلودش کرد؟

    1. admin می گوید

      قرار هست نسخه دیجیتالی عرضه بشه که میتونید خریداری کنید
      شاد و پیروز باشید

  8. محمود توسل نیا می گوید

    به نظرم حرفه ای ترین و عادلانه ترین نقد و بررسی بود که درباره بازی سفیر عشق نوشته شده همینه
    ممنون از رسانه خوب پلی مگ

    1. admin می گوید

      نظر لطفتون هست
      شاد و پیروز باشید

  9. Hossein می گوید

    سلام واقعا نقد خوبی بود ممنون من همین امشب بازی رو میخرمش

    1. admin می گوید

      سلام وقتتون بخیر؛ ممنون میشم بعد از تجربه بازی تجربه خودتون رو به اشتراک بذارید؛ این به اشتراک گذاری ها تاثیر زیادی روی رفع مشکلات بازی دارند
      شاد و پیروز باشید

  10. علی می گوید

    سلام اون اقایی که گفتن چقسم بازی را نصب کنم منظورشون این هست که چطوری بازی را نصب کنن چون به زبان افغان چه چقسم یعنی چگونه❤

    1. admin می گوید

      سلام وقتتون بخیر؛ ممنون بابت اطلاع رسانی
      اگر دوستمون کامنت رو میبینه «فقط کافیه نسخه دیجیتالی یا فیزیکی رو خریداری کنند و کار خاصی نیاز نیست انجام بدند و بعد از انتخاب پوشه (محل نصب بازی)، خودش اتوماتیک تمام کارها رو انجام میده»
      شاد و پیروز باشید

  11. علی می گوید

    نقد عادلانه ای بود، اگه ده سال پیش از بازی های ایرانی، هرچند ضعیف حمایت می کردیم، الان خیلی صنعت بازی سازی بزرگی داشتیم.
    البته امید وارم از این به بعد بیشتر حمایت کنیم.

    1. admin می گوید

      بله دقیقا علی جان؛ البته باید این نکته رو در نظر بگیریم که از هر بازی نمیشه حمایت کرد و بازی ها و پتانسیل هایی که واقعا پتانسیل پیشرفت هستند رو باید هر طور که شده حمایت کرد
      شاد و پیروز باشید

  12. حمید آخش می گوید

    فکر کن تا داستان برسه به قیام مختار بازی بهینه بشه npc ها درست بشن و مخفیکاری خیلی بهتر بشه و ماموریتهای فرعی داخل شهر و مردم زیادی به بازی اضافه بشه و جنگهای بزرگی که تو دوره قیام مختار بود رو هم تو بازی با جزئیات بالا بسازن.چی بشه،البته لازمش حمایت معنوی و مالی از سازنده هاست که من حاظرم حمایت معنوی بکنم.مالی هم همین که بازی رو خریدم خودش کلیه.

    1. admin می گوید

      بله حق با شماست؛ به هر حال همین که از یک نقطه ای شروع کردند و حداقل امیدوارانه ظاهر شدند، میشه به آینده امید داشت؛ به شخصه اگر قرار باشه نسخه دوم ضعیف تر و بدون پیشرفت نسبت به نسخه قبلی منتشر بشه، هیچ حمایتی انجام نمیدم و خیلی رک بازی رو میکوبم😀

  13. آنتی ساندیس خور می گوید

    راستشو بگید چقدر گرفتید برای همچین چرت و پرتی بنویسید؟؟؟؟؟!!!!

    1. admin می گوید

      بیاید یکبار هم که شده واقع بینانه نگاه کنیم و تعصبی برخورد نکنیم … 🌹🙏

  14. مصطفی می گوید

    این بازی تو بعضی از سایت ها رایگان هست

    1. admin می گوید

      اونها رو نمیتونید تجربه کنید، چون فقط دیتای بازی هستند

  15. رضا محمدی می گوید

    کیفیتش خوبه ولی داستانش آشغال برای چی ما باید تجربه کوفه رو بکنیم الان گیم داستان پرهیجان میخواد دیگه اینا قدیمی شده

    1. محمدعلی ارجمند می گوید

      خب ژانر تاریخیه

  16. امیررضا جلیلیان می گوید

    میتونست بازی سفیر عشق بهتر این حرف ها باشه

    1. admin می گوید

      بله پتانسیل زیادی داشت

      1. علی می گوید

        سلام به ادمین عزیز
        نقد کامل بود
        حسن صباح که آخوند بود و عرب پس چرا حمایتش میکنید
        ولی در کل بازی حسن صباح رو بسازند من میخرم

  17. شاهین می گوید

    سلام
    خسته نباشید ما از تاریخ کشور خودمون بازی نمیسازیم مثال اگر بازی حسن صباح ساخته میشد خیلی بهتر بود
    بازی های ایرانی رو پاس بداریم

    1. محمدعلی ارجمند می گوید

      خب اینهم جزو تاریخ ماست
      مهران هم یه شخصیت ایرانی

      1. admin می گوید

        این شخصیت (مهران) که توی بازی وجود داره کاملا ساختگی هست و با مهران رازی (یکی سرداران ساسانی) متفاوت هست

  18. مازیار می گوید

    من بازی سفیر عشق رو تجربه کردم و به شخصه از آن خوشم اومد،امیدوارم بیشتر از پیش، پیشرفت کنند

  19. سپهر می گوید

    کشور با این همه فرهنگ و تمدن داستان دشمنانشو بازی کردن با سرمایه خودش. ما متعصبیم؟ تو لنظرم *** و یا سیب زمینی یا اصلا ایرانی نیستی. یابو

    1. محسن می گوید

      تو هم ایرانی نیستی
      یه *** خور بیسواد نژادپرستی

  20. AMIR می گوید

    *** نگو مومن تو خودت از همون *** هستی که بتلفیلد۳ رو ده بار بازی کردی و گفتی به به
    حالا اینجا اومدی گوه میخوری میگی داستان دشمناشو بازی کنیم؟؟؟

    1. em می گوید

      ((((: تند گفتی ولی حق بود (((:
      ولی خب بازم نباید دو قطبی بشه هم باید بازی از وقایع تاریخی بعد از ورود اسلام ساخت و هم قبل از ورود اسلام هر دوتاش قابل افتخاره

  21. عرفان می گوید

    امیدوارم آقای رحمانی این نقد رو خونده باشند تا در نسخه های بعد این ایرادات رو رفع کنند .

  22. امید می گوید

    فقط اونایی که خودشون رو ایرانی میدونن و با حرف های زشت ذات کثیف خودشون رو نشون دادن

    (بی عرضه هایی هستند که خودشون هیچ خاصیتی ندارن و به تلاش های دیگران ایراد هم میگیرن)

    اگر ایرانیان باستان هم مثل شما ها بوده باشن پس ساخت بازی از چنین افرادی فایده ای نداره

  23. سعید می گوید

    سلام
    RAM 16
    CPU I5 8500
    geforce gt 1030 2 gig
    روچه کیفیتی اجرا میشه

    1. admin می گوید

      سلام
      با توجه به بهینه شدن بازی، احتمالا روی حداقل کیفیت بتونید بازی کنید

  24. salar می گوید

    سلام،ممنونم از این نقد بسیار زیباتون،من بازی رو خریداری کردم ولی هنوز نصب نکردم،اما با این نقد عالی شما خیلی مشتاق شدم که این بازی را بازی کنم،من بازی ایرانی گرشاسپ رو هم بازی کردم،واقعا محشر بود،اگر میشود این بازی بسیار زیبا رو هم مورد نقد و بررسی قرار دهید

    1. admin می گوید

      سلام
      حتما

  25. وحید می گوید

    واقعا دوبلور های خیلی خوبی اوردن ولی دیالوگ های بازی مخصوصا مهران خیلی ابکی نوشته شده.

    1. وحید می گوید

      و اینکه دیالوگ های برای مسخره بودن درحال رقابت با رزیدنت ایویل1 هست

  26. وحید می گوید

    و این که اکثر نکات منفی ربطی به کمبود امکانات ندارن

  27. می گوید می گوید

    خیلی باگش زیادبود ولگ داشت باید بهینه سازی میشد

  28. MOHAMMAD110 می گوید

    سلام علیکم
    بنظر بنده از بازی مختار فصل قیام نقدی کنید چون بازی مختار بهتر از سفیر عشق است و حتما ی نقدی داشته باشید در مورد بازی مختار
    با تشکر از شما دوستان عزیز

  29. بهنام می گوید

    بازی و ایران ساخته. ولی چرا همش روایت عرب ها رو باید ببینیم؟!!!

    1. وحید می گوید

      نگاه کن تو بخوای نخوای عاشورا و اسلام هم جزوی از فرهنگ ایران هست ولی تو داری میگی فقط دارن از عرب روایت میکنن پس بازی گرشاسپ چی اونم از روایت عرب بود و از همه مهم تر اینکه هم باید از عرب ها بازی ساخته بشه هم از ایرانی هایی مثل رستم که واقعا افتخار هستن.
      و اینکه موسسه فرهنگی هنری منادیان بصیرت که اسمشو ريالطار نمیکشه انقدر پوۀ خرج بازی های مسخره نکنه این از سفیر عشق و واقعا واسم سواله کجایه مختار بهتره اونم بده و این جدیده که میشه گفت همون سفیر عشق که فقط شعارگونه هست اما از گونه تفنگی یعنی فرمانده مقاوت که زباله است
      ممنون

  30. بهنام می گوید

    گرافیک این بازی خیلی خوبه و معلومه واقعا زحمت کشیدن و دستشان درد نکنه.
    چند تا پیشنهاد به بازی سازا دارم که امیدوارم ببینن و بی تعصب تصمیم بگیرن. یکی اینکه در مورد تاریخ ایران خیلی حرف برای گفتن هست، بازی هایی بسازن که قدمت تاریخی ایرانو دهه های مختلف نشان بده، نسل های بعدی با شخصیت های بزرگ تاریخ ایران آشنا بشن. به خصوص قبل از اسلام که دیگه داره خیلی کمرنگ بشه.
    نمیدونم برای گرفتن مجوز از نهادهای مختلف این اتفاق میفته یا نه. ولی کاش تنوع داشته باشیم.
    یه مورد دیگه اینکه بازی هارو دو زبانه بکنید یا فقط انگلیسی باشه. اینطوری کارتون جنبه بین المللی پیدا میکنه.
    با آرزوی موفقیت.

  31. جغتای می گوید

    سیستم مورد نیاز بازی چیست؟

    1. admin می گوید

      مشخصات سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای بازی سفیر عشق

  32. سردار کله تاس می گوید

    میدونید چرا هی گیر میدن مجبورشون میکنند که بازی مذهبی بسازند؟
    چون سران کشور ما خودشون عرب هستند و میخوان که فرهنگ ایران باستان رو ازبین ببرند
    به همین سادگی

  33. یه نظر دهنده می گوید

    بازی قشنگ بود و این دفاعیه مورد قبوله که تاریخ مذهبی به تاریخ ایران وصله ولی این دلیل نمیشه کل توجه مون روی قسمت مذهبی تاریخ ایران باشه. الان اگه به بازی های خارجی دقت کنیم متوجه میشیم با اینکه هیچ قدمت تاریخی ندارن و همه داستان هاشون یجورایی روی محور جنگ جهانی و جنگ سرد و غرب وحشیو ایناس ولی جذابیت زیادی دارن چون به علاقه گیمرا توجه میکنن بنظر من الان بازی سازای عزیز اگر این نظر رو میخونن باید به فکر این باشن که نوجوان های ایرانی از کدوم قسمت تاریخ کشور شون خوششون میاد بیشتر از اون بسازن تا وقتی که پیشرفت کنه این صنعت بعد اونوقت به فکر فرهنگ سازی و تغییر سلیقه باشن.واقعا بازی به عنوان اولین پروژه تاریخی بازی خوبی بود دقت کنید که این اولین تجربه بازی سازا برای پروژه تاریخیه اگه یکم بیشتر به سلیقه گیمرا و باگ های واقعا زننده دقت کنن میشه از این صنعت بزرگ لذت و حتی درآمد کسب کرد. فکر کنید بیشتر ما همیشه بازی هایی رو انجام میدیم که آخرشون مجبوریم بریم داستان بازی رو توی یه سایتی نگاه کنیم چون بازی به زبان ما نبوده و ماهم نفهمیدیم اما اگه بشه یه تجربه مثل بازی های خارجی رو با زبون مادری مون جوری که بفهمیم چیشد داشته باشیم این واقعا رویایی هستش و انصافا تاریخ ایران اونقدر طولانی و زیاد هست که بشه بازی های خیلی قشنگ و متفاوتی از توش در آورد واقعا تا همین الانش بی انصافی کردن در حق تاریخ

  34. داریوش می گوید

    سلام
    بزرگترین مشکل این بازی اینه که ایرانی نیست عربی است. تاریخ سراسر فراز و نشیب جذاب ایران رو ول می کنیم میریم از تاریخ اعراب فیلم و بازی میسازیم و به جای محیط های جذاب و زیبای ایران باستان سعی داریم اعراب بیابان گرد و محیط بیابان های عربستان رو زیبا جلوه بدیم. حقیقت اینه که حتی 5 درصد مردم هم دوست ندارند که بازی رو تجربه بکنن و بدتر از اون فیلم مختارنامه حدود 10000 بار فکر کنم پخش شده. پلیر های ایرانی ترجیح میدن بازی های Prince of Persia: Sands of Time Remakeو بازی Assassin’s Creed Mirage رو که توسط دشمن بزرگ آمریکا ساخته شده و نمای خوبی از تاریخ ماست رو بازی بکنند.
    چند سال پیش بازی شمشیر نادر رو ساختن که من خریداری کردم و بازی کردم حداقل داستانش ایرانی بود اما اونم افتضاح بوده تاریخ تحریف شده و قدرت نمایی افغان ها در بازی جذابیتی برای بازی باقی نمی ذاشت. امیدواریم که شرکت های بازی سازی و فیلم سازی به جای ساخت تاریخ اعراب از تاریخ سراسر افتخار ایران هم محتوا بسازند تا لااقل پشتیبانی همگانی داشته باشند.

  35. محمود می گوید

    بازی حکومت بچه کش بسازن بیشتر بهشون میادش

  36. عادل می گوید

    بازی ایرانی و خارجی نداره
    هدف کشتن یکدیگر و کلا نابودی نسل انسان هستش .
    کاش قبل از پلی دادن گیم به هدف غیرمستقیمش فکر کنیم .
    اصلا چرا بازی ساخته نمیشه که مثلا انسان داره کار قشنگ میکنه؟
    یا اگر هم ساخته بشه حمایت نمیشه و نابود میشه؟
    مشخصا هدف درامد یه عده سازنده بازی هستش به بهای نابودی افکار مثبت انسان .

  37. اکبر می گوید

    موضوع بازی درخور و شایسته ایرانیان نیست.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود