اینترنت ماهواره ای در ایران

0 219

اینترنت ماهواره ای در ایران ؛ استارلینک چیست ؟

ایلان ماسک در یک قدمی رسیدن به رویای خود برای ایجاد شبکه اینترنت فوق سریع در سراسر جهان است که از ماهواره‌هایی در مدار زمین به کره خاکی ما ارسال می‌شود. طی هفته‌های گذشته خبر طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در کشور به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده و همه به دنبال این هستند تا بدانند اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک چیست و قیمت دستگاه استارلینک چقدر است. در این مقاله همه‌چیز را درباره اینترنت ماهواره ای در ایران به شما می‌گوییم تا بهتر و بیشتر با این فناوری جدید آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا جدیدترین اخبار تکنولوژی روز را به اطلاع شما برسانیم.

متاسفانه در عصر فناوری و دانش‌های نو در زمینه تکنولوژی، حدود ۳ میلیارد نفر (چیزی در حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان) به اینترنت دسترسی ندارند و کسانی هم که از این فناوری بهره‌مند هستند، اینترنت پرسرعت، نامحدود، ارزان و قابل اعتماد ندارند. همین مشکلات باعث شد ایلان ماسک به فکر اینترنت ماهواره ای بیفتد و باعث امیدواری مردم در سراسر جهان شود. از زمان راه‌اندازی پروژه اینترنت استارلینک اسپیس ایکس (SpaceX Starlink) در اکتبر ۲۰۲۰، نزدیک به ۱۰۰ هزار کاربر در سراسر جهان به استفاده از این فناوری روی آوردند.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

پیش از آنکه درباره استارلینک صحبت کنیم، بهتر است به شما بگوییم اصل و اساس اینترنت ماهواره ای چیست.

احتمالا بسیاری از شما طی چند هفته اخیر با عبارت «اینترنت ماهواره ای» آشنا شدید و اطلاعات زیادی درباره آن ندارید. باید بگوییم این فناوری پدیده جدیدی نیست و در حال حاضر شرکت‌هایی در جهان وجود دارند که اینترنت ماهواره ای و خدمات آن را ارائه می‌دهند.

در حال حاضر دو شرکت هیوزنت (HughesNet) و ویاست (ViaSat) بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره ای در جهان هستند و هر دو شرکت در سال ۲۰۱۲ شروع به کار کردند. شاید بد نباشد بدانید شرکت هیوزنت در حال حاضر ۱.۳ میلیون نفر کاربر در آمریکا دارد که این رقم کم نیست و بسیار قابل توجه و امیدوارکننده است.

شاید بپرسید چرا تا امروز خبری از این دو شرکت نبود و حالا پروژه استارلینک تا این حد محبوب شده و سر زبان‌ها افتاده است. جواب این سوال این است که استارلینک منظومه ماهواره ای متفاوتی دارد و همین تفاوت آن را به یک ترند تبدیل کرده است.

  • بر خلاف خدماتی که دو شرکت بالا ارائه می‌دهند، استارلینک قرار است یک پروژه جهانی باشد و تمام نقاط زمین را پوشش دهد و محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نباشد.
  • تعداد ماهواره‌هایی که استارلینک قرار است به مدار زمین ارسال کند بسیار بیشتر از پروژه‌های دیگر است و همین مسئله باعث می‌شود کاربران بیشتری به این شبکه دسترسی داشته باشند و پهنای باند اینترنت بسیار بیشتر خواهد بود.
  • استارلینک قول داده در مقایسه با شرکت‌های دیگر ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای، سرعت بسیار بالاتر و تأخیر یا Latency بسیار کمتر داشته باشد.
اینترنت ماهواره ای چیست؟
اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک یا همان استارلینک چیست؟

استارلینک (Starlink) از نظر فنی بخشی از پروژه اسپیس ایکس و هم‌چنین نام شبکه در حال رشد شرکت فضایی ماهواره‌های مداری است. توسعه این شبکه در سال ۲۰۱۵ آغاز و اولین نمونه ماهواره‌های این شرکت در سال ۲۰۱۸ به مدار زمین فرستاده شد.

اسپیس ایکس (SpaceX) در حال ساخت یک شبکه اینترنت ماهواره ای گسترده در فضاست که این روزها آن را با نام استارلینک می‌شناسیم.

این شرکت فعال در حوزه هوا فضا اولین گروه ماهواره‌های استارلینک را در ماه می ۲۰۱۹ به مدار زمین فرستاد. در حال حاضر، بیش از ۱۶۵۰ ماهواره فعال و آماده به کار برای این سرویس وجود دارد و هدف ایلان ماسک این است که تا اواسط سال ۲۰۲۷ حداکثر ۴۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.

اینترنت ماهواره ای در واقع یک سیستم با پهنای باند و سرعت بالاست که توسط ماهواره‌ها تولید می‌شود و زمین را در بر می‌گیرد و اینترنت را برای تمام مردم جهان به خصوص ساکنان مناطق روستایی که از اتصالات کابلی و رادیویی بی‌بهره‌اند، فراهم کند.

هر آنچه باید در رابطه با اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک یا همان استارلینک بدانید
هر آنچه باید در رابطه با اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک یا همان استارلینک بدانید

اینترنت ماهواره ای استارلینک چطور کار می‌کند؟

استارلینک یک سرویس اینترنت ماهواره ای است که از ماهواره برای انتقال سیگنال به خانه‌های کاربران استفاده می‌کند.

در اینترنت کابلی یا سنتی، ابتدا، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت سیگنال را از طریق فیبر از ماهواره‌های موجود در فضا دریافت می‌کند و سپس سیگنال به مکانی مرکزی به اسم مرکز عملیات شبکه منتقل می‌شود. در نهایت، شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت سیگنال اینترنت را دریافت و آن را به کاربران منتقل می‌کند.

اما این فرآیند در پروژه استارلینک کاملا متفاوت است. در این مورد، شرکت اینترنت ماهواره ای مثل استارلینک، کاربران می‌توانند سیگنال را به طور اختصاصی و از طریق دیش‌های ماهواره دریافت کنند.

سرعت اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک

اسپیس ایکس در ماه اکتبر و در ایمیلی به مشترکین نسخه بتای استارلینک گفت اگر تمام تنظیمات و اقدامات لازم برای اتصال را به درستی انجام داده باشند، باید بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود را تجربه کنند. اما برخی کاربران سرعت بالاتری را تست کردند و آن را گذارش دادند. طی گزارشی که توسط انجمن استارلینک در وبسایت Reddit منتشر شده، سریع‌ترین سرعت دانلود تا این لحظه ۲۰۹.۱۷ مگابیت بر ثانیه بوده است که در نیویورک ثبت شده است. حتی یک نفر در یوتا و در ماه دسامبر، تست سرعت خود را با عدد ۲۱۵ مگابیت بر ثانیه ثبت کرده است که رکورد سرعت اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک تا این لحظه بوده است.

استفاده از اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران

شاید بعد از خواندن مطالب بالا از خودتان بپرسید آیا اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران هم قابل استفاده است؟ پاسخ خلاصه این است که…

برای مطالعه مقاله کامل اینترنت ماهواره ای استارلینک به وبسایت موبایلستان مراجعه کنید.

 

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و پلی مگ هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود