صفحه ستون چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟ [نکات کاربردی]

0 122

درست زمانی که تصور می‌کنید مفهوم سئو را به خوبی درک کرده‌اید، تغییر می‌کند! الگوریتم‌های موتور‌های جستجو با چنان سرعتی تغییر می‌کنند که بهینه سازی محتوای سایت برای کسب رتبه بالا در نتایج جستجو بسیار دشوار شده است. بنابراین هر کسی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند، می‌بایست همیشه در مورد نکات برتر سئو به روز باشد.

با تغییر الگوریتم موتور‌های جستجو، رفتار کاربران نیز تغییر کرده است. امروزه کاربران تنها به کلمه یا عبارات کوتاه برای جستجو بسنده نمی‌کنند، بلکه سؤال خود را به صورت جمله کامل و حتی به شکل محاوره‌ای مطرح می‌کنند.

بنابراین استفاده از کلمات کلیدی بلند نیز دیگر بهترین روش برای کسب رتبه مطلوب محسوب نمی‌شوند، بلکه اکنون این معماری وب سایت شما است که بایستی تغییر کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی صفحه ستون بپردازیم که می‌تواند پایه معماری جدید وب سایت شما باشد.

صفحه ستون یا Pillar Page چیست؟

صفحه ستون یا Pillar page بخشی از یک ساختار محتوایی به نام مدل خوشه‌ای است. در مدل خوشه‌ای، صفحه ستون از لحاظ موضوع و محتوا پایه‌ای می‌شود برای تولید تعداد زیادی از محتوا‌هایی که در صفحات دیگر سایت قرار می‌گیرند. صفحات ستون در تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد.

صفحه ستون یا صفحه پیلار یک موضوع خاص را به‌طور کلی پوشش می‌دهد و سپس صفحات فرعی یعنی خوشه‌های محتوایی به شرح کامل کلمات کلیدی موجود در صفحه ستون می‌پردازند. برای مثال ممکن است شما محتوایی با عنوان «بازاریابی محتوا» که یک عنوان گسترده می‌باشد را در صفحه ستون خود قرار دهید و سپس یک مقاله با موضوع «تولید محتوا» که یک عنوان جزئی‌تر است را به عنوان خوشه و زیر مجموعه آن صفحه ستون در نظر بگیرید.

صفحات ستون معمولاً از پست‌های بلاگ عادی، بلند‌تر هستند. چرا که آن‌ها تمام جنبه‌های یک موضوع گسترده را در بر می‌گیرند. در این صفحات به تمام موضوعاتی که شما در زمینه آن‌ها فعالیت دارید، به صورت کلی پرداخته می‌شود.

شما در صفحات پیلار به تمام سؤالات کاربران پاسخ نمی‌دهید، بلکه به توضیح کلی بسنده کرده و پاسخ سؤالات را توسط لینک داخلی به خوشه‌های محتوایی محول می‌کنید.

انتخاب عنوان مناسب برای صفحه ستون

اولین قدم برای ایجاد یک صفحه ستون این است که از فکر کردن درباره کلمات کلیدی دست بردارید. درباره عنوان‌ها و موضوعاتی فکر کنید که تمایل دارید برای آن‌ها در نتایج اول گوگل قرار بگیرید.

درباره علایق و چالش‌های مخاطبان هدف خود فکر کنید. این کار می‌تواند ایده‌های خوبی را برای صفحه ستون در اختیار شما قرار دهد.

تلاش کنید عنوانی را انتخاب کنید که نه تنها خواسته‌های مخاطبان شما را پوشش می‌دهد، بلکه به قدری گسترده باشد که چند مقاله بتوانند در خوشه‌های آن قرار بگیرند. البته عنوان شما نباید آن قدر گسترده باشد، که نتوانید آن را در یک صفحه پوشش دهید.

برای مثال، عنوان «مراقبت‌های پوستی» برای کسی که می‌خواهد درباره خدمات لیزر در مطب خود مطلب بنویسد، یک عنوان بیش از حد گسترده است. این فرد بایستی محتوای صفحه ستون خود را با عنوان «لیزر جوانسازی پوست» تولید کند و سپس مقالاتی با عناوین «مزایای لیزر‌ فوتونا»، « لیزر آر اف فرکشنال چه کاربردی‌هایی دارد»، «مراقبت‌های پس از لیزر» و …رابهعنوانزیر مجموعه آن قرار دهد.

تولید محتوا برای صفحه ستون

به صفحه ستون خود تنها به عنوان مرجعی برای سایر محتوا‌های خود نگاه نکنید. حفظ کیفیت بالای این صفحه تأثیر دو چندانی بر سئو و اعتبار شما دارد.

هر سؤالی که در مورد موضوع اصلی به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. از وب سایت‌هایی مانند  Ahrefsو یا Google Trends استفاده کنید تا موضوعاتی که بیشترین میزان جستجو در زمینه فعالیت شما دارند را  پیداکنیدودرمحتوایخودبهآن‌هابپردازید.

محتوای صفحه ستون را با یک مقدمه آغاز کنید و مطالبی را که قرار است به آن‌ها بپردازید به شکل خلاصه بیان کنید.

بهتر است محتوای صفحه ستون از ۵۰۰۰ کلمه بیشتر باشد. هر چه محتوای این صفحه بیشتر باشد، قدرت مانور بیشتری برای ایجاد مقالات زیر مجموعه یا همان خوشه‌های محتوایی خواهید داشت.

از آنجایی که محتوای صفحه ستون، محتوای نسبتاً بلندی خواهد بود، می‌توانید عناوین مطالب مختلف را در قسمت مقدمه به شکل هایپرلینک قرار دهید تا کاربر با کلیک روی عنوان مورد نظر خود، به بخش مربوط به آن در صفحه ستون هدایت شود. چرا که پیمودن یک صفحه بلند و چک کردن عناوین برای دست یافتن به عنوان و محتوای مورد نظر، کار نا‌خوشایندی برای کاربران است.

می‌توانید به جای هایپرلینک کردن عناوین در مقدمه، هر عنوان و محتوای مربوط به آن را در یک باکس قرار دهید. در صورت امکان می‌توانید آن‌ها را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید.

گم شدن در توده انبوهی از کلمات بد‌ترین چیزی است که می‌تواند برای یک کاربر اتفاق بیفتد، بنابراین از انواع ترفند‌ها مانند استفاده از عنوان‌های فرعی و لیست بولت برای تقسیم بندی و شکستن متن طولانی صفحه پیلار به قطعات کوچک‌تر استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که همیشه لازم نیست ستون محتوای شما یک نوشتار بسیار بلند باشد تا برای خواننده جذاب باشد. با افزودن جلوه‌های بصری و طراحی منحصر به فرد نیز می‌توانید تمام موضوعات را پوشش داده و جذابیت لازم را ایجاد کنید. وب سایت‌ Typeform نمونه بارزی از طراحی مناسب برای چنین صفحاتی است.

وب سایت Theatlantic نیز طراحی صفحه ستون خود را به گونه‌ای انجام داده است که پیمودن صفحه بلند آن نه تنها برای کاربران خسته کننده نیست، بلکه تجربه لذت بخشی را هم برای آن‌ها رقم می‌زند. با پیمودن صفحه ستون این وب سایت، پس زمینه صفحه با توجه به متن هر قسمت به صورت انیمیشنی تغییر می‌کند.

می‌توانید مقالات زیر مجموعه پیلار پیج را به صورت خلاصه در یکی دو خط توضیح داده و در انتهای مقاله اصلی در بخش «بیشتر بخوانید» قرار بدهید.

اهمیت صفحه ستون در سئو

استفاده از صفحات ستون به سازماندهی محتوای شما کمک می‌کند. زمانی که محتوای شما به شکل منظم طبقه بندی و در یک مجموعه قرار داده شود، کاربران راحت‌تر می‌توانند به مطالب مورد نظر خود در وب سایت شما دست پیدا کنند. جلب رضایت کاربر هم به معنای جذب ترافیک بیشتر است.

الگوریتم گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال تکامل هستند. هوش مصنوعی گوگل دیگر به دنبال کلمات کلیدی نیست، بلکه مفهوم و ارتباط کلمات با محتوا را مد نظر قرار می‌دهد. تلاش گوگل بر این است که کاربر را به تخصصی‌ترین و جامع‌ترین وب سایت در حوزه مورد نظر وی هدایت کند.

ارتباط هدفمند صفحات ستون با مقالات زیر مجموعه آن‌ها، موتور‌های جستجو را در یافتن وب سایت شما یاری می‌کند. این ارتباط سازماندهی شده به روشنی نوع و حوزه فعالیت شما را به گوگل اعلام می‌کند. در‌حالی‌که قرار دادن مطالب به طور پراکنده و بدون هیچ هسته مرکزی، موتور‌های جستجو را گیج کرده و رتبه وب سایت شما را کاهش می‌دهد.

صفحات ستونی، صفحاتی هستند که لینک‌های داخلی را برای شما می‌سازند. لینک‌های داخلی بیشتر هم به معنای افزایش رتبه وب سایت هستند.

از همه این‌ها که بگذریم، صفحات ستون به دلیل این‌که به تمام موضوعات به صورت کلی و همه جانبه می‌پردازند، برای تبلیغات وب سایت شما بسیار مناسب هستند. به بیان ساده‌تر به جای این‌که انرژی خود را صرف تبلیغات صفحات مختلف وب سایت خود بکنید، می‌توانید تمام تمرکز خود را روی صفحات ستون قرار ‌دهید.

پس از ساخت صفحه ستون چه کار‌هایی انجام دهیم؟

  • خوشه‌های محتوایی را ایجاد کنید.
  • لینک‌های داخلی به خوشه‌های محتوا را ایجاد کنید.
  • عنوان صفحه ستون و لینک آن را هدف استراتژی تبلیغاتی خود قرار دهید.
  • صفحه ستون خود را در فروم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های پربازدید در کامنت‌ها یا پست‌های مهمان تبلیغ کنید.
  • صفحات ستون خود را به شکل مستمر به‌روزرسانی کنید و به طور منظم مطالب جدید به آن بیفزایید.

 

شما می‌توانید پروژه‌های تولید محتوای خود را در پلتفرم ترجمیک برون‌سپاری کنید یا تدوین استراتژی محتوای خود را به ترجمیک https://tarjomic.com بسپارید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و پلی مگ هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود