آیا قیمت لندکروز به‌صرفه است؟

0 486

تویوتا لندکروز یک خودروی شاسی‌بلند ژاپنی است که تاکنون در چند نسل بسیار موفق ارائه‌شده است. این خودروی غول‌پیکر به دلیل خاصیت‌های آفرودی و موتور پرقدرتی که دارد، توانسته توجهات زیادی را در سراسر دنیا به خود جلب کند. تویوتا لندکروز از سال 2008 توسط ایرتویا به ایران آمد. این ورود افتخارآمیز تا سال 2013 نیز ادامه داشت، اما در این سال با ممنوعیت واردات خودرو به ایران دست بازار ایران از نسل‌های جدید آن کوتاه ماند. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی ذره‌بینی ویژگی‌های مختلف این غول ژاپنی از منطقی بودن قیمت لندکروز سردرآوریم.

بررسی فنی لندکروز

تویوتا لندکروز قدرت خود را از یک پیشرانه 4 لیتری 6 سیلندر می‌گیرد. این پیشرانه قدرتی برابر 271 اسب بخار و گشتاوری در حدود 385 نیوتن متر تولید می‌کند. یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک با قابلیت شیفت لاک وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارد. سازندگان تویوتا لندکروز برای بهبود توانایی‌های آفرودی لندکروز محور محرک آن را از نوع دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی و محدودکننده لغزش انتخاب کرده‌اند. قرارگیری تمامی این سیستم‌ها در کنار هم به لندکروز 2.5 تنی کمک می‌کند تا پس از گذشت تنها 11 ثانیه از صفر به صد برسد. این خودرو که می‌تواند با نهایت سرعت 200 کیلومتر بر ساعت راه بپیماید، در هر 100 کیلومتر از یک مسیر ترکیبی 13.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

رقبای اصلی هم‌قیمت لندکروز در بازار خودروهای شاسی‌بلند لوکس خودروهایی چون لندروور رنج روور، مرسدس بنز جی کلاس، جیپ رانگلر آنلیمیتد، نیسان آرمادا و لکسوس ال ایکس است. ازنظر فنی و تجربه رانندگی لندکروز نسبت به خودروهایی که هم‌کلاس قیمت لندکروز هستند، عملکرد مناسب‌تری دارد. این خودرو در سفرهای آفرودی توانسته عملکرد خوبی از خود نشان داده و سخت‌ترین مسیرها را بپیماید. بااین‌حال این غول‌پیکر ژاپنی نسبت به سایر رقبای هم‌قیمت لندکروز چندان برای رانندگی در شهر مناسب نیست. زیرا که مصرف 20 لیتری آن به ازای هر صد کیلومتر پیمایش در مسیرهای شهری، هزینه‌های شما را تا حد زیادی بالا خواهد برد. به‌علاوه ابعاد بزرگ آن احتمالا شما را برای پیدا کردن جای پارک در شهر دچار دردسر خواهد کرد.

به‌علاوه اگر موتور این خودرو را با خودروهای هم‌کلاس قیمت لندکروز مقایسه کنید، احتمالا از قدیمی بودن فناوری آن کمی دل‌زده خواهید شد. این خودرو علی‌رغم ادعای سازندگان در مقابل خودروهای آفرود اروپایی که قیمت نسبتا یکسانی با قیمت لندکروز دارند، چندان پرشتاب نبوده و برای یک خودروی آفرودی عملکرد مناسبی ندارد.

بررسی امکانات رفاهی تویوتا لندکروز

امکانات رفاهی تویوتا لندکروز با توجه به سال ارائه آن و قیمت لندکروز برای داشتن یک سفر راحت آفرودی نسبتا کافی به نظر می‌رسد. لندکروز با قرار دادن امکاناتی چون دی‌لایت، تنظیم ارتفاع خودکار نور، مه‌شکن و چراغ شور در قسمت روشنایی، توانسته امکان رانندگی در انواع مسیرها با هر سطح روشنایی را برای شما فراهم کند. همچنین فرمان هیدرولیکی آن که حساس به‌سرعت بوده و موقعیت آن در 4 حالت قابل تنظیم است، می‌تواند به شما در کنترل این خودروی غول‌پیکر کمک کند. برای سرگرمی در طی مسیر نیز لندکروز 6 بلندگو، هندزفری، سی دی چنجر شش‌تایی، نمایشگر 8 اینچی و مانیتور سقفی برای شما در نظر گرفته که با دکمه‌های روی فرمان کنترل می‌شوند. از دیگر امکانات رفاهی موجود در لندکروز می‌توان به دوربین عقب، جانبی و 360 درجه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه در عقب، صندلی راننده 6 حالته برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه، خروجی 12 ولت و صندوق برقی با جک اشاره کرد.

یکی از ایراداتی که به لندکروز وارد است، عایق‌بندی نه‌چندان مناسب اتاق خودرو است. قیمت لندکروز طوری تعیین‌شده که آن را در کلاس خودروهای لوکس قرار می‌دهد، به همین دلیل خریداران توقع یک اتاق آرام را از چنین خودرویی دارند. بااین‌حال صدای موتور به‌ویژه در دورهای پایین می‌تواند در داخل لندکروز آزاردهنده باشد.

بررسی ایمنی لندکروز

ازنظر ایمنی نیز این خودرو نسبت به خودروهای هم‌قیمت لندکروز در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد و توانسته پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ دریافت کند. امکاناتی چون کروز کنترل، سنسور جلو و عقب، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل و کمکی، 6 کیسه هوای اصلی، جانبی و پرده‌ای، کمربند ایمنی محدودکننده و پیش‌کشنده و ایزوفیکس صندلی به تامین امنیت سرنشینان لندکروز کمک می‌کنند. همچنین سازندگان این خودرو از امکانات اختصاصی چون هشدار تصادف شاخ‌به‌شاخ و ترافیک عبوری عقب برای لندکروز بهره گرفته‌اند.

ترمزهای این خودرو به دلیل استفاده از گیربکسی که سرعت را محدود می‌کند و عملکرد سیستم تعلیق نمی‌توانند به‌درستی کار خود را انجام دهند. این موضوع برای خودرویی در کلاس قیمت لندکروز یک ایراد اساسی است. چراکه به دلیل تاخیر جزئی در ترمزگیری راننده نمی‌تواند آن‌طور که باید تجربه یک رانندگی پرشتاب را با این خودرو تجربه کند.

فرمان خودرو به دلیل خاصیت حساس به‌سرعت بودن آن سبب شده که نوسانات بدنه در مانورهای سریع کمتر باشد. بااین‌حال این ویژگی ممکن است برای کسانی که رانندگی با دیگر خودروهای هم‌قیمت لندکروز را تجربه کرده‌اند، چندان دلپذیر نباشد. چراکه هرچند لندکروز یک خودروی باثبات است که شما را در رانندگی‌های آفرودی دچار وحشت نمی‌کند اما به همان مقدار نیز حس هیجان رانندگی را کم می‌کند.

نتیجه‌گیری

هرچند که در نگاه اول ممکن است قیمت لندکروز بالا به نظر برسد، اما یک بررسی کوتاه بر روی نظرات کاربران نشان می‌دهد که این موضوع چندان هم موردپذیرش نیست. تویوتا لندکروز یک خودرو با توانایی‌های آفرودی بسیار عالی است که در بازار دست‌دوم طرفداران زیادی دارد. این خودرو به دلیل کیفیت ساخت بالاتر و فضای جادارتر در داخل کابین نسبت به رقبای هم‌قیمت لندکروز توانسته به جایگاه خوبی در بازار خودرو دست پیدا کند. همچنین فنربندی بسیار عالی آن برای رانندگی در جاده‌های آفرودی می‌تواند تجربه یک سفر درون‌شهری عالی را برای شما به ارمغان آورد. البته اگر لندکروز GXR دارید، ممکن است کمبود تجهیزات و عملکرد فنی کمی شما را آزرده‌خاطر کند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 70 درصد از کاربران از کابین و امکانات لندکروز، 65 درصد از آنان از طراحی ظاهری، 82 درصد از رانندگی و عملکرد فنی و 90 درصد از کیفیت رضایت داشته‌اند. قرارگیری این اعداد در کنار هم یک ارزش خرید 75 درصدی را در مقابل قیمت لندکروز به دست می‌دهد.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود