قبل از خرید پاوربانک به این نکات دقت کنید

0 197

قبل از خرید پاوربانک به این نکات دقت کنید

امروزه نیاز به داشتن شارژ مداوم و همیشگی به یکی از بزرگترین دغدغه‌های کاربران حوزه تکنولوژی تبدیل شده است، از این رو خرید یک شارژر همراه یا همان پاور بانک به شما کمک می‌کند تا همیشه و در همه جا شارژ کافی داشته باشید. خوشبختانه استفاده از پاوربانک محدودیت خاصی ندارد و شما می‌توانید به راحتی از آن در هر فضایی نظیر هواپیما، قطار، اتوبوس، ماشین، محل کار، خانه و یا هرجای دیگر استفاده کنید. پس اگر قصد خرید پاوربانک را دارید ولی نمی‌دانید چه فاکتورهایی را باید مد نظر قرار دهید، این مطلب را تا ادامه دنبال کنید.

انواع پاوربانک

قبل از خرید پاورنک، در نظر داشته باشید که آن‌ها انواع مختلفی دارند:

  • پاوربانک مخصوص تبلت و گوشی‌های هوشمند: این پاورنک‌ها با میزان جریان و ولتاژ متناسب با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند و ظرفیت‌های مختلفی دارند.
  • پاورنک مخصوص لپتاپ: خروجی ولتاژ و جریان این دسته از پاوربانک‌ها کاملا متناسب با باتری‌های حجیم لپتاپ است. به یاد داشته باشید پاوربانک مخصوص لپتاپ باید دارای ولتاژی برابر با 16 تا 20 ولت داشته باشند.
  • پاوربانک سولار یا خورشیدی: این دسته از پاورنک‌ها با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ می‌شوند و بیشتر مناسب آن افرادی است که بیشتر اوقات خود را در طبیعت و به دور از برق شهری به سر می‌برند. این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از انرژی‌ تجدیدپذیر خورشیدی، جزء محصولات دوستدار محیط زیست به شمار می‌آیند.
  • پاوربانک هوشمند: خروجی ولتاژ و جریان پاورنک‌های هوشمند متناسب با نیاز باتری دستگاه تنظیم می‌شود. به عبارتی دیگر، پاورنک‌های هوشمند قادر به تامین شدت جریان متناسب با باتری دستگاه شما هستند.

ظرفیت پاوربانک

از جمله مورادی که باید قبل از خرید پاور بانک به آن توجه کنید، ظرفیت آن است که با واحد میلی‌آمپر ساعت بیان می‌شود. ظرفیت یک پاوربانک به کاربر یادآوری می‌کند که تا چند بار می‌توان با آن دستگاه خود را شارژ کند.

محاسبه ظرفیت مورد نیاز

برای محاسبه ظرفیت مورد پاوربانک مورد نیاز خود، دستگاه‌هایی که قصد شارژ کردن آن‌ها (با پاوربانک) را دارید، تعیین کنید و سپس ظرفیت باتری‌شان را باهم جمع کنید. بدین گونه ظرفیت مورد نیازتان را به دست می‌آورید.

ظرفیت واقعی و ظرفیت اسمی پاوربانک

یکی دیگر از نکات‌ مهم قبل از خرید پاوربانک توجه به این موضوع است که ظرفیت واقعی پاوربانک با ظرفیت آن‌چه در برگه مشخصات ذکر شده، فرق می‌کند.

به طور مثال، زمانی که یک پاوربانک با ظرفیت 10.000 میلی آمپر ساعت را خریداری می‌کنید و ظرفیت باتری گوشی هوشمند شما نیز 2000 میلی‌آمپر ساعت است، احتمالا انتظار دارید که با استفاده از آن بتوانید 5 بار گوشی هوشمندتان را شارژ کنید در حالی که در عمل تنها 3 مرتبه قادر به این کار هستید. ظرفیت اسمی پاوربانک‌ها همان چیزی است که در برگه مشخصات محصول نوشته شده است ولی در عمل ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها دو سوم ظرفیت اسمی آن‌هاست.

به‌علاوه، هرز انرژی به علت مقاومت کابل‌ها و اتصالات را باید در نظر بگیرید. در عمل حین شارژ کردن گوشی، اغلب آن‌ها کمی گرم می‌شوند. این گرما نشان‌دهنده این است که مقداری از انرژی به صورت گرما هدر می‌رود. بهره‌وری پاوربانک‌ها در بهترین حالت خود تنها 90% است و در بهترین حالت 10% هرز انرژی خواهیم داشت.

محاسبه ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها

برای محاسبه ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها باید ظرفیت اسمی‌شان را در میزان راندمان یا بهره‌وری‌شان ضرب کنید. معمولا ظرفیت واقعی و اسمی پاوربانک‌ها به صورت دو عدد مشخص در دستگاه نوشته می‌شود ولی اگر با پاوربانکی مواجه شدید که ظرفیت واقعی آن از سوی شرکت سازنده مشخص نشده بود، می‌توانید از درصد راندمان میانگین 80 استفاده کنید. به این‌صورت‌که پاوربانکی با ظرفیت اسمی 10.000 میلی‌آمپر ساعت به صورت تقریبی ظرفیتی برابر با 8.000 میلی‌آمپر ساعت خواهد داشت.

 

سایر مشخصات و قابلیت پاوربانک‌ها

 

شدت جریان خروجی در پاور بانک

قبل از خرید پاوربانک، شدت جریان را نیز مدنظر قرار دهید. پاوربانک های جدیدتر پروت های متفاوتی دارند که هر پورت آن می‌تواند خروجی با شدت جریان متفاوتی داشته باشد. ظرفیت و شدت جریان دو پارامتر مهم در انتخاب یک پاوربانک است. بیشتر پاوربانک‌های موجود در بازار، دارای دو پورت با جریان مختلف هستند.

سرعت شارژ در پاور بانک

سرعت شارژ پاوربانک‌ها بسته به شدت جریان خروجی آن‌هاست. مدل‌های پیشرفته پاوربانک شدت جریان دو آمپر یا حتی بیشتر را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که بالطبع در سرعت شارژ تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

علاوه بر جریان خروجی، فناوری شارژ سریع نیز تاثیر شگرفی را در سرعت شارژ پاوربانک خواهد داشت.

درگاه های ورودی و خروجی در پاوربانک

یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید پاوربانک، اتصالات آن است. اکثر پاوربانک‌ها دارای پورت USB هستند. اگر قصد شارژ همزمان چند دستگاه باهم را داشته باشید نیاز به پورت USB-C خواهید داشت

پاوربانک‌ها درکنار درگاه‌های خروجی، معمولا مجهز به به یک میکرو USB یا USB-C هستند.

ایمنی

احتمالا این سوال را به کرات از خود پرسیده‌اید که آیا ممکن است پاوربانک به باتری گوشی یا تبلتان صدمه بزند. برای جواب به این پرسش باید موارد زیر در پاورنک شما صراحتا قید شده باشد:

  • محافظت از ولتاژ بیش از حد نرمال (Over Voltag protection)
  • محافظت از شارژ شدن بیش از حد (Over Charge Protection)
  • محافظت از شدت جریان بیش از حد (Over Current Protection)
  • محافظت از گرمای بیش از حد (Over Heat Protection)
  • اتصال کوتاه (Short-Cirtcuit)

بررسی پاوربانک شیائومی مدل PB200LZM

ردمی PB200LZM یک پاوربانک با ظرفیت 20000 میلی‌آمپر ساعت است که به شما امکان می‌دهد تا دیگر با عبارت ” Low Battery” مواجه نشوید. در حقیقت از جمله ویژگی های مهم پاوربانک ردمی ظرفیت بالای آن است که شما را قادر می‌سازد که در طول روز گوشی خود را بارها شارژ کنید و یا از آن برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر استفاده کنید. به عنوان نمونه این پاوربانک می‌تواند حدودا  بار گوشی آیفون XS را شارژ کند. برای خرید انواع پاوربانک با ظرفیت ها و قیمت های متنوع می توانید سایت تکنولایف را به آدرس technolife.ir مراجعه نموده و یا با مشاوران فروش به شماره تماس 02147708000 و02191077500 تماس بگیرید.

 

 

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود